Leerdoel 2: Visueel merk
Visueel merkadvies kunnen geven met betrekking tot het logo, verpakking en andere “visuals” van het merk.
- Hoe breng je jouw merkverhaal visueel over?
- Logo
- Verpakking
- Huisstijl
Een merk bestaat uit de onderliggende waarde en de visuele uitingen. Wanneer deze samengevoegd worden ontstaat er een sterk en compleet merk. Om echt goed merkadvies te geven, is het belangrijk om kennis te hebben over beide aspecten van het merk. Om deze reden verdiep ik mijzelf in de wereld van het logo ontwerpen.
Als ik terugkijk naar de afgelopen jaren zie ik een positieve stijging in mijn creativiteit. Als je dit vergelijkt met mijn persoonlijke profiel zal je voornamelijk een gestructureerde en praktische werkwijze zien. Dit is ook de reden waarom ik nooit bezig ben geweest met mijn creatieve kant. Ik maakte mijzelf wijs dat het iets was wat ik gewoon niet kon. Tot het moment dat ik door PL deze nieuwe kant van mijzelf heb ontdekt. Waar ik in jaar 2 voorzichtig begon met de vraag “Wat is creativiteit?” tot het maken van presentaties en concepten in jaar 3, tot het ontwikkelen van visuele merken in jaar 4. Over de afgelopen jaar ben ik gaan inzien dat creativiteit op vele manieren terugkomt en dat ik juist mijn praktische kant moet gebruiken om doordachte en creatieve uitingen te verzinnen.
Die combinatie tussen het creatieve en gestructureerde proces wil ik eigen maken. Hierdoor kan ik tijdens mijn stage of werk terugvallen op een onderbouwd stappenplan om visueel merkadvies te geven.
Acties
- Stappenplan ontwikkelen voor het bouwen van een visueel merk
- Stappenplan ontwikkelen voor het ontwerpen van een logo
- Oefenen met logo ontwerpen
- Visueel merkadvies uitwerken voor Het Style Concept
Toelichting acties
- Stappenplan: hoe bouw je een visueel merk op?
Voor deze actie ben ik opzoek gegaan naar verschillende manieren om het visuele aspect van een merk op te bouwen. Door een stappenplan te creëren heb ik een tamplate voor in de toekomst. Een soort 'cheat sheet' die ik erbij kan pakken wanneer dat nodig is. Tijdens mijn online zoektocht heb ik verschillende methodes bestudeerd. Het blijkt dat veel methodes slechts variaties zijn op dezelfde aanpak. Deze aanpak heb ik naar eigen inzicht uitgewerkt om tot mijn eigen stappenplan te komen (Zie bijlage 2.1). Door deze opdracht ben ik gaan begrijpen hoe een visueel merk opgebouwd wordt. Ik heb het methodisch voor mijzelf gemaakt zodat ik tijdens mijn stage op specifieke onderdelen kan focussen en oefenen.
- Stappenplan: hoe ontwikkel je een logo?
Nu het duidelijk is hoe en visueel merk opgebouwd wordt ga ik onderzoeken hoe je tot een doordacht logo ontwerp komt. Door een stappenplan te creëren heb ik een tamplate voor in de toekomst. Een soort 'cheat sheet' die ik erbij kan pakken wanneer dat nodig is. Tijdens mijn online zoektocht heb ik verschillende methodes bestudeerd. Het blijkt dat veel methodes slechts variaties zijn op dezelfde aanpak. Deze aanpak heb ik naar eigen inzicht uitgewerkt om tot mijn eigen stappenplan te komen (Zie bijlage 2.2). Door deze opdracht ben ik gaan begrijpen hoe een visueel merk opgebouwd wordt. Ik heb het methodisch voor mijzelf gemaakt zodat ik tijdens mijn stage specifieke onderdelen kan focussen en oefenen.
- Visueel merkadvies uitwerken
Bij mijn huidige werk kreeg ik de ultieme kans om mijn opgedane kennis toe te passen. In het afgelopen half jaar wordt er een nieuw bedrijf opgestart door mijn baas, Zowie Tak. Hiervoor was ik gevraagd om een paar logo's te ontwerpen. Vervolgens werden mijn concepten gebruikt door het marketingbedrijf, om tot een totale visuele merkidentiteit te komen. In bijlage 2.4 kun je de drie concepten terugvinden, onderaan deze bijlage staat een uitwerking vanuit het marketingbureau. Deze actie heeft mij zelfvertrouwen gegeven, het hoeft niet direct perfect te zijn. Zeker in de creatieve sector heb ik geleerd om te proberen. Uitproberen, schuiven, verwijden en weer opnieuw beginnen. Net zolang tot je tevreden bent.
Reflectie
Leerdoel 2 is naar mijn mening nog niet volledig afgerond. De basis hiervoor is echter wel gelegd. Ik heb een duidelijk beeld gecreëerd voor mijzelf over de totstandkoming en ontwikkelingsfase van een visueel merk. Wat ik nog mis is een diepere kennis over de toepassing van de theorie. Wat ik hiermee bedoel: Door het stappenplan kan ik het proces begeleiden en sturen. Echter mis ik de kennis om specifiek op het logo of visuele uiterlijk advies te geven. In jaar 3 ben ik al begonnen met de betekenis van kleur en bepaalde vormen. Om dit verder uit te breiden ga ik onderzoek doen naar de onderliggende gedachte van bestaande logo’s. Dusdanig dat ik door het zien van een logo of website de merkstrategie kan bepalen.
Feedback
De feedback is gegeven door mijn werkgever en collectief besproken tijdens een gesprek met het marketingbureau.
De gegeven feedback was:
- De visuele merkidentiteit zag er goed uit en was duidelijk zichtbaar door de manier van presenteren.
- Als we kritische gaan kijken naar de onderliggende gedachte van het logo zijn er nog wat verbeterpuntjes. Vooral met het uitgebreide stappenplan wat je hebt. Wat trouwens een duidelijk beeld geeft over het proces. Echter heeft Zowie aangegeven dat hij dezelfde stijl als Het Horeca Concept aan wilde houden. Hierdoor is die onderliggende gedachte niet van toepassing op jouw ontwerpen.
- Als je straks met logo’s aan de slag wilt is een basiskennis van fotoshop een meerwaarde. Dit helpt je om sneller kleine taken of veranderingen zelf uit te voeren.
Maak jouw eigen website met JouwWeb