Stage
Reflectie stage zoeken
Na veel onderzoek gedaan te hebben is het gelukt om een stage bedrijf te vinden die aan mijn verwachtingen voldoet. Het bedrijf heet Het Horeca Concept en de eigenaar is Zowie. Hij werkt momenteel nog alleen en besteed veel uit aan derde partijen. Mij aannemen betekend voor hem een eerste stap naar het uitbreiden van zijn zaak waarbij hij alle uitbestedingen in huis wilt gaan doen.
Waarom de stage goud aansluit bij mijn PGP? Dat is een belangrijke vraag waar ik antwoordt op kan geven. Het Horeca Concept help ondernemers met het opstarten van hun eigen horeca zaak. Zij zorgen voor een totaal concept wat in de buurt past van pand tot het Kassasysteem. Mijn doel voor het volgen van de opleiding commerciële economie was om horeca te combineren met het commercieel denken. Naast dat het persoonlijk een perfecte match is passen de taken perfect bij mijn PL-leerdoelen en stage competenties van jaar drie. Zulke grote projecten vragen planning, creativiteit en zelfvertrouwen om met klanten in gesprek te gaan ook al zijn ze het ergens niet mee eens.
Na een gesprek met mijn studie coach wist ik het zeker, dit is de stage die ik wil lopen en die mij verder helpt bij mijn voortgang.
1.1 Oriëntatie stage
In welke sector zoek ik een stage?
Door mijn horeca achtergrond, passie voor eten en mensen en ze op deze manier samen brengen is het logische om richting de food sector te gaan kijken.
Welke sectoren zijn er binnen de food marketing?
- Food speciaalzaken (groenten/fruit, kaas, vlees, vis, snoep, drank)
- Supermarkten
- Horecagelegenheden
- Hotel
- Restaurant
-Café
- Groothandelaren (Sligro, Hanos)
- voedingsmiddelen industrie
- overig (bedrijven die een toevoeging hebben op de food sector.
- Concept ontwikkeling
Wat doet een food marketeer?
Taken standaard marketeer
- Opstellen van een marketingplan
- Coördineren van pr- en marketingactiviteiten
- Opzetten en uitvoeren van klantonderzoek
- Bedenken en realiseren van succesvolle campagnes en reclame-uitingen
- Onderhouden van contacten met leveranciers, afnemers en andere relaties
- Vormgeven van de ‘corporate identity’ of huisstijl
- Creëren van de juiste ‘brand awareness’ bij klanten
Taken online marketeer
- Analyse van bezoekersgedrag en conversie middels webtools
- Afstemmen van menustructuur, interface en andere zaken omtrent usability op de wensen van de gebruiker
- Optimalisatie van de content van de website met behulp van SEO (Search Engine Optimization)
- Vormgeven en uitvoeren van een SEA-strategie (Search Engine Advertising)
- Bedenken en uitvoeren van een social media-strategie
- Schrijven en redigeren van content
(Vacatures.nl, 2019)
Wat speelt er binnen de food sector?
Horeca
Horeca positief
- toerisme neemt toe tot 20 miljoen toeristen.
- uigaven verhogen met 1,5%
Horeca negatief
- Personeelstekort remt groei in deze sector.
- groei toerisme levert problemen voor leefgebied van bewoners.
Trends
- consument kiest voor gemak
- de consument betaalt voor concepten met een unieke belevenis
- Aanbod binnen de horecasector neemt toe
- Prijzen stijgen maar de marges voor de horeca ook.
- door hogere personeelskosten
- grondstofkosten stijgen
- verhoging van de toeristenbelasting
- grenzen tussen supermarkten en restaurants vervagen
- verzamelen van data om deze kennis te gebruiken voor het beter helpen van je klanten.
(Rabobank, 2019)
Algemene trends food sector
- De consument wil transparantie. Hij wil precies weten waar zijn eten vandaan komt en hoe het geproduceerd is.
- De consument kiest en wil steeds vaker gezond eten, dit wordt bereikt door minders vetten, suiker en toevoegingen in het eten te stoppen.
- Doordat steeds meer vrouwen gaan werken is er geen tijd meer om te koken. Eten moet niet lastig zijn maar op een gemakkelijke manier te bereiden zijn of bestellen, dit wordt bereikt met out of home service en online bestellen.
- de consument betaalt voor concepten met een unieke belevenis.
- In de supermarkt wordt steeds vaker voor de discounter producten gekozen.
- En aan verduurzaming ontkomen we nog steeds niet. milieu vriendelijke verpakkingen en dierenwelzijn.
(Rabobank, 2019)
Wat zijn de eisen van de stage en de taak die uitgevoerd moet worden?
22-10-2019 --> mail gestuurd naar Andy Mol.
1.2 Stage handleiding
1.2.1 stage eisen
- De propedeuse met goed gevolg hebben afgesloten.
- Alle onderwijseenheden van jaar 2 hebben doorlopen.
- Alle onderdelen van Commercieel Vakmanschap en Persoonlijk Leiderschap met goed gevolg hebben afgesloten.
- In jaar 2 minimaal 24 EC met de toetsen uit de expertises Marketing, Sales, Business Management, Onderzoek en Bedrijfscommunicatie hebben behaald. Daarbij mag maximaal één onderdeel per expertise niet behaald zijn.
(Avans, 2019)
1.2.2 3e jaars leerling
Tijdens de C.V. les kwam het bedrijf Hays langs om ons meer te vertellen over vitaliteit en waarom dat zo belangrijk is binnen het bedrijfsleven. Vanuit Hays is de stagiaire Samier mee gekomen om over zijn tijd bij Hays te praten. Dit was een mooie kans voor mij om wat meer over de stage in jaar 3 te leren. Ik heb het voornamelijk gehad over de stageopdrachten die Samier uit moest voeren.
Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat je vanuit school niet echt een opdracht krijgt in jaar drie. Er wordt vooral gefocust op de taken die jij als student wilt uitvoeren in het kader van persoonlijk leiderschap. Als stagiaire wordt je dus vrij gelaten en krijg je veel verantwoordelijkheid om je stage leerzaam te maken.
1.2.2 stage opdrachten
- Commercieel vakmanschap
Meewerken in de dagelijkse commerciële werkzaamheden op HBO-niveau.
- Persoonlijk leiderschap
Tijdens het meewerken jezelf blijven ontwikkelen en werken aan je PGP doelstellingen die zijn vastgesteld.
3 mijlpalen en welke 2 acties per mijlpaal ga jij ondernemen.
- Onderzoek
Verandering aanbrengen om een commercieel vraagstuk op te lossen.
doormiddel van filmpjes van school doorloop je verschillende fases om een probleem op te lossen of te verbeteren.
- Bedrijfscommunicatie
Het aanleveren van bedrijfsproducten zoals een presentatie, een promotiefilm, een infographic, een website, een rapport, passend bij het bedrijf en gekoppeld aan actieonderzoek. Geen eisen aan hoeveel er aangeleverd moeten worden.
Bedrijfsproducten zet je op je eigen persoonlijke website.
1.2.3 startdocumenten voor week 2
Het startdocument bevat minimaal de volgende onderdelen:
- De leerdoelen van PL
- Beschrijving taken en werkzaamheden
- Het onderwerp voor het actieonderzoek
- Minimaal 3 vormen waarmee je je als CE professional presenteert (intern) en representeert (extern) (Bedrijfscommunicatie)
- Afspraken met bedrijfsbegeleider over jouw rol en stageperiode binnen de organisatie
1.3 stage oriëntatie
https://www.pit-foodconcepts.nl/
https://www.hethorecaconcept.nl/ in breda!!
www.freggies.eu via linked in benaderd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb