Leerdoel 3: Merkidentiteit
Het kunnen achterhalen van een merkverhalen om het merk een unieke positionering te geven in de markt.
- Hoe bouw je een commercieel merkverhaal op?
- Merkidentiteit
- Merkpositionering
- Merkprogramma
Een merk bestaat uit de onderliggende waarde en de visuele uitingen. Wanneer ze samengevoegd worden ontstaat er een sterk en compleet merk. Voor mijn derde leerdoel ga ik opzoek naar de onderliggende merkidentiteit. Hier ga ik onderzoeken welke stappen er gezet moeten worden om tot een totaal en doordachte merkidentiteit te komen. Zoals al eerder aangegeven miste ik deze stap in de minor Branding van jaar 3. Door beter te begrijpen hoe een merkidentiteit tot stand komt, kan ik ook hier een stappenplan voor ontwikkelen. Dit stappenplan helpt om mijn doelen te bereiken.
Mijn derde leerdoel sluit goed aan bij de actie storytelling uit jaar drie. Het kunnen schrijven van verhalen doormiddel van storytelling, versterk de merkidentiteit. Het verhaal dat je vertelt komt uit de analyse van de merkidentiteit. Je kunt er ook voor kiezen om de merkidentiteit te halen uit de verhalen van het bedrijf, iets wat jou uniek maakt.
Acties
Toelichting acties
- Whitepaper building a consistent brand lezen.
Dit hoofdstuk gaat over het bouwen van een consistent merk. Het doel van dit onderzoek is om tools en handvatten te formuleren waarmee ik merkadvies kan geven. Onder anderen heb ik hiervoor het rapport over het bouwen van een consistent merk gelezen. Hierin stonden veel praktische tips zoals het hebben van richtlijnen maar ook over de toepassing van uitingen en een duidelijke visie voor elke afdeling van het bedrijf (Zie bijlage 3.1).
- Brand cube model
Voor het ontwikkelen van de interne merkidentiteit ben opzoek gegaan naar de manier waarop deze tot stand komt. Ook hierbij geld weer dat er vele variaties zijn die allen op hetzelfde neerkomen. Ik heb gekozen voor de brand cube als variatie op het brand key model. Hierbij worden er 6 kanten van een blok uitgewerkt die samen de belangrijkste aspecten van de merkidentiteit bevatten. Door het onderzoek ben ik beter gaan begrijpen hoe de merkidentiteit tot stand komt.
- Brand audit voor een rebranding
Als brandmanager of merkadviseur zul je naast nieuwe merken ook bestaande merken adviseren en verbeteren. In bijlage 3.1 is te zien dat hier al een klein stukje over geschreven is. Ook hier ben ik onderzoek gaan doen naar het proces van een rebranding. Onder andere heb ik teruggekeken naar de minor in jaar drie. Daarnaast ben ik online informatie gaan opzoeken en heb ik een stappenplan geschreven waarin de belangrijkste stappen van een rebranding doorlopen worden. Met dit stappenplan heb ik een houvast bij toekomstige werkgevers en stage.
Reflectie
De uitwerking van leerdoel drie heeft mij meer duidelijkheid gegeven over het bouwen van sterke en consistente merken. Door de uitwerking van het stappenplan heb ik een houvast voor tijdens mijn stage of werk. Maar ook hier is er nog ruimte voor verbetering. Door de stof toe te gaan passen kom ik achter nieuwe vraagstukken. Deze zullen mijn kennis en competenties verbeteren tot ik op professioneel niveau merkadvies kan geven.
Feedback
De gegeven feedback is afkomstig van Didier. Hij heeft samen met mij de minor branding gevolgd en heeft hierdoor dezelfde kennis als ik in jaar 3.
- De uitwerking ziet er overzichtelijk uit. Door de stappen is het document goed te gebruiken en toe te passen.
- Als ik het zo lees zonder context weet ik niet overal wat je precies bedoeld. Maar als het voor jou duidelijk is dan is het goed.
- Ik herken de punten in de brand cube van het brand key model van vorig jaar.
- Wat ik vorig jaar ook miste was de diepgang van het bouwen van een sterk merk. Zo te lezen ben je daar goed op door gegaan.
Maak jouw eigen website met JouwWeb