IJverig

Mijn laatste maar zeker niet mijn minst belangrijke leerdoel is ondernemerschap. De gedachten om een eigen zaak te openen speelt al een langere tijd in mijn hoofd, maar hoe doe je dit? en is dit wel iets voor mij? Waar loop je allemaal tegen aan. Deze vragen wil ik op het eind van het jaar behandeld hebben.

 

 

Hoe ga ik mijn leerdoel bereiken

 

  •  Rabobank ondernemers dagen
  •  Ted talk over je eigen bedrijf starten
  •  Wat zijn de voor en nadelen van een eigen bedrijf opstarten?

Rabobank ondernemersdag

De eerste stappen van het ondernemerschap zijn gezet.

Zoals te zien in de foto, begon de avond met een presentatie over het schrijven van een ondernemersplan. Voor mijn vorige opleiding heb ik al een eigen ondernemingsplan mogen schrijven over een hamburger restaurant, het was dus leuk om te zien dat ik het allemaal nog herkende en dat het niet te ver was weggezakt. Ook lieten ze meerdere manieren zien om een ondernemingsplan op te stellen waaronder het gebruik van het Canvas-model.

Bij de kennismaking basiscursus moest iedereen een vraag als ondernemer op een kaartje schrijven. Mijn vraag: "Wat is het leukste aan ondernemen of het hebben van een eigen onderneming?". Hierop werd verteld, dat de energie van de mensen waarmee je komt te werken echt wel hoog staat, daarnaast is het natuurlijk de vrijheid die ondernemers hebben.

De presentatie van SimpleTap was erg inspirerend om te zien. Het idee is op de achterkant van een bierviltje ontstaan als onderdeel van een opdracht voor school (Avans). En Doormiddel van het Canvas-model hebben zij onderzoek verricht. Hierin zijn ze kritisch gebleven en zijn ze steeds weer gaan valideren en uitproberen bij de consument totdat ze een idee hadden wat werkte en ook getest was. Daarna zijn ze viraal gegaan om te kijken of er ook echt vraag naar was in de evenementen sector. En dat was er! Wat ik van de rest heb geleerd is dat je moet volhouden, blijven groeien, en je sterke kanten benutten. De Startup-project heb ik verder niks van geleerd. Als laatste heeft Rozemarijn een presentatie gegeven over een goede pitch. Hierbij heb ik geleerd dat een goede pitch niet bestaat uit een paar vaste regels die je op moet volgen maar dat je vooral je boodschap over brengt en dat moet je op jouw manier doen, je hebt passie voor je product, laat dat dan ook zien. Dan is de volgorde waarin je iets verteld plotseling niet meer zo belangrijk. Als afsluiting ben ik echt uit mijn comfort zone gestapt doordat je toch met 20 man in een ruimte staat die je niet kent.  

Blok 3 Experience week: K'NEX

De introductie van blok drie was erg interessant en op een leuke en actieve manier leerde je de nieuwe groep ook goed kennen.
Natuurlijk zaten er in deze week ook weer een hoop leermomenten.
Als eerste is het belangrijk om erachter te komen wat voor soorten teamgenoten je hebt en wat iedereen zijn sterke en zwakken punten leert kennen.
Vervolgens moet je een plan gaan maken over hoe je het gaat aanpakken. Hier is het weer belangrijk dat iedereen naar elkaar luister. Dit is gelijk een mooi moment om te zien wat voor rol iedereen binnen de groep aan gaat nemen. Bijvoorbeeld was Valentijn de eerste dag al een halve dag te laat en zelfs de tweede dag was hij helemaal niet aanwezig. In het verloop van blok 3 was hij ook weer vaker niet aanwezig in de niet verplichte lessen.

Deze week heeft ons een mooie kans gegeven om een kijkje te nemen in de basis van een bedrijf waarbij er van alles ingekocht en verkocht wordt. Doordat wij een inzicht hebben gekregen in dit proces weten we hoe belangrijk het is om eerst met productie te overleggen voordat je beloftes gaat doen over grote bestellingen met krappe levertijden

Blok 4 Experience week: smartphones

Dit was een interessante week waarbij er in het begin nog veel onduidelijk was waardoor wij als groep erg moesten zoeken. Na wat tips zijn we sterk van start gegaan en hebben wij de strategie gevolgd die wij in het begin hebben verzonnen en zijn wij uiteindelijk derde geworden in onze groep.

Tijdens deze week heb ik en de rest de mogelijkheid gekregen om toe te passen wat wij geleerd hebben in de afgelopen drie weken. Op deze manier konden we op een directe manier zien hoe onze keuzes bepaalde aspecten van de verkoop beïnvloed hebben. Een voorbeeld hiervan is dat een sterke marktpositie met een groot marktaandeel erg gunstig is. Waar de meeste groepen concurreerde met de nieuwste modellen hebben wij ons gefocust op een kleinere markt waar wij de grote spelers waren. Hier is minder geld te halen maar daardoor ook minder concurrentie en risico.

Daarnaast moet je overleggen met je teamgenoten, hierbij heb ik geleerd dat je niet iedereen kunt overtuigen en al helemaal niet als je jou eigen standpunt niet goed kunt verwoorden. Dit is een puntje waar ik verder op in ga bij een van mijn leerdoelen.

Ook zijn we tijdens deze week naar de coca-cola fabriek gegaan waar we een kijkje achter de schermen hebben gekregen bij een internationaal bedrijf. Hier heb ik geleerd dat je als bedrijf nooit stil blijft staan, je bent continu aan het innoveren en evalueren om je positie te kunnen behouden.

Na deze week heb ik geleerd hoe belangrijk positionering is, hoe zet jij jezelf neer tegenover jouw consument, op wie focus jij je en hoe bereik je jouw publiek. Je moet jezelf blijven ontwikkelen om te kunnen groeien en om te voorkomen dat je stil komt te staan. Deze punten ga ik zeker meenemen op mijn stage omdat het ook een internationaal bedrijf is. Ik ga kijken waar de vergelijkingen liggen en waar de verbeterpunten zich bevinden voor keter. Door te kijken en vergelijken zal ik zeker fouten ontdekken wat maar weer aangeeft dat iedereen fouten maakt zelfs de topspelers van hun branch.

Maak jouw eigen website met JouwWeb