Leerdoel 1: online-advertenties
Doel 1: Het kunnen opzetten van merkgerelateerde advertenties, dusdanig dat ik gerichte campagnes kan ontwikkelen om met een budget de beoogde doelgroep te bereiken.
Actie 1: theoretische onderzoek. Hoe doe je dit? (Belangrijkste bevindingen uitgewerkt in een overzicht)
Verwachte bijdrage:
Het onderzoek geeft mij de mogelijkheid om onderbouwde keuzes te maken in zowel de lay-out van teksten, als de te gebruiken woorden en tone of voice. Deze skills kan ik gebruiken voor zowel copywriting als het gebruik van de verschillende advertentiekanalen.
Actie 2: interview over de strategische keuzes en het proces. Welke tips heeft hij? (Belangrijkste punten verwerkt in document)
Verwachte bijdrage:
Het interview helpt om eventuele knelpunten voor te zijn. Daarnaast helpen de tips vanuit de praktijk bij het toepasbaar maken van de theorie. Het proces wordt inzichtelijker gemaakt.
Actie 3: helpen opzetten en evalueren van advertenties. (Feedback ophalen)
Verwachte bijdrage:
Door de theorie toe te passen, loop je tegen vragen aan waarvan je in eerste instantie niet wist dat je ze had. Vanuit vorig blok is gebleken dat het krijgen van feedback mij helpt om beter te begrijpen hoe iets werkt. Op deze manier leer ik waar mijn fouten liggen en hoe ik deze punten kan verbeteren. Met de feedback kan ik de stof eigen maken.
Bijdrage aan persoonlijke profilering
Het kunnen uitvoeren en opzetten van online-advertenties is niet voldoende voor een bekwame marketeer. Hij moet de strategische keuze van het merk vertalen in de advertenties om met minimale middelen maximale impact te maken. Wanneer je de strategie achter de advertenties begrijpt, ben je in staat bij te sturen waar mogelijk en zodoende de beoogde doelgroep en resultaten te behalen. Door de unieke positie waarin ik mij bevind, stage lopen bij een online strategisch marketingbureau, heb ik voldoende kansen om juist die strategie te leren.
Onderbouwing acties
Actie 1: theoretisch onderzoek naar het inrichten van een advertentie (wat de prospect ziet).
Voor deze actie heb ik online onderzoek gedaan naar een onderbouwde manier om advertenties optimaal in te richten. Door het doel van een advertentie te begrijpen, hoop ik er het maximale uit te halen. Met deze actie wilde ik een handleiding ontwikkelen die ik bij elke vorm van online adverteren kon gebruiken. Na het lezen van verschillende artikelen en het bekijken van enkele video's, ontdekte ik al snel dat er verschillende variaties zijn die op hetzelfde neerkomen. Na wat verder onderzoek blijkt dat bedrijven als Facebook en Google hun advertenties op hun advertentieplatforms op dezelfde manier indelen. Bij deze inrichting heb ik vervolgens de principes van Harry (2021) uitgewerkt (Zie bijlage). Zijn werkwijze was helder en bevatte de essentie van mijn vooronderzoek gecombineerd met de kennis vanuit de opleiding.
Door mijn theoretisch onderzoek begreep ik de lay-out van een advertentie en waarom een bepaalde lay-out werkt. Bovendien heb ik geleerd hoe afzonderlijke secties zoals de kop, subkop, CTA en afbeelding samenwerken om potentiële klanten uw advertentie te laten kiezen. Met verschillende variaties voor elk onderdeel had ik de mogelijkheid om te experimenteren met verschillende koppen en advertentie-indelingen om mijn beoogde doelgroep het beste te bereiken.
Actie 2: interview Robert, SEO/ advertentie-expert.
Voor deze actie heb ik gesproken met Robert, de SEO- en advertentie-expert van PostAds/100. Door met Robert te praten, hoopte ik een beter begrip te krijgen van online adverteren en waar je op moet letten als het gaat om adverteren. De eerste stap was om mijn vragen op te schrijven en vervolgens het interview in te plannen. Robert en ik hadden een open gesprek waarin mijn vragen werden beantwoord. Het interview was zo succesvol dat we, zelfs nadat we geen specifieke vragen meer hadden, bleven praten. Dit zijn mijn belangrijkste bevindingen:
- Werk vanuit het doel.
- Adverteren is uitproberen.
- Geef de klant inzicht in het gehele proces.
Actie 3: helpen opzetten en evalueren van advertenties.
Je leert veel over marketing en sales theorie gedurende de opleiding, maar het leren opzetten van advertenties miste ik nog. Ik wilde graag weten hoe ik advertenties kan instellen. Daarnaast hoopte ik het denkproces en de gemaakte strategische keuzes beter te begrijpen. Dit hoopte ik te bereiken door actief deel te nemen aan de totstandkoming van de advertentie en de analyse van de resultaten. Tijdens mijn stage ontdekte ik al snel dat er veel komt kijken bij adverteren. Juist omdat ik de mogelijkheid heb om het gehele advertentieproces bij te wonen, heb ik deze actie breed opgezet. Om de mogelijkheden van mijn stage optimaal te benutten heb ik aan het begin van de stage aangegeven dat ik alles op het gebied van adverteren wil oppakken. Dit deed ik samen met mijn stagebegeleider en SEO-expert Robert. Deze taken varieerden van zoekwoordonderzoek tot het opzetten van advertenties (zie de Bijlage voor verdere toelichting). Tijdens het uitvoeren van deze taken had ik de mogelijkheid om vragen te stellen en uitleg te krijgen. In sommige gevallen heb ik ook feedback gevraagd en ontvangen over mijn taken.
Door actief deel uit te maken van de dagelijkse activiteiten heb ik een helder beeld gekregen van de werkzaamheden rondom het inrichten van advertenties en van hoe deze tot stand komen. Om de reflectie niet onnodig lang te maken, heb ik in de bijlage een lijst toegevoegd. Hierin staan de belangrijkste learnings van mijn stage over het online adverteren.
Reflectie
Na het evalueren van de acties die zijn uitgevoerd, ben ik tot de conclusie gekomen dat het onderwerp online adverteren erg breed is. Zeker wanneer je echt een diepere kennis wil hebben over het inrichten van onlineadvertenties. Ik heb niet genoeg ervaring opgedaan om volledig zelfstandig advertenties voor klanten op te zetten. Ook heb ik de beginfase (ook wel het stellen van doelen) niet meegenomen in het proces. Dit bleek erg belangrijk tijdens mijn stage. De positieve reflectie samenvattend, heb ik een solide basis gelegd om advertenties te conceptualiseren en deze op basisniveau in te richten. Ik begrijp het proces en de te nemen stappen. Vanaf dit punt kan ik mezelf blijven ontwikkelen door feedback te vragen en online cursussen te volgen. Op deze manier kan ik mijn basiskennis verder uitbreiden.
Feedback
Dimphy:
Inhoudelijk kan ik niet zoveel feedback geven, maar dat kan Robert vast wel doen. Wat ik wel kan zeggen is dat je goed initiatief nam in het oppakken van je leerdoelen. Ik heb je vaak Robert zien herinneren aan een afspraak die hij met jou had. En in het begin van je stage vroeg je vaak aan mij of ik nog taken voor je had met betrekking tot je leerdoelen. Ook fijn dat je daar op tijd mee kwam en niet pas op het einde van je stage. Wat mij ook echt opviel is dat je vaak vragen stelde om iets echt te begrijpen en hier ook op door ging als het niet helemaal duidelijk voor je was. Wanneer je ons hoorde praten over een onderwerp wat je niet begreep, zag ik je het gelijk opzoeken. Het zijn wel die eigenschappen die ervoor zorgen dat jij jezelf blijft ontwikkelen en ook dieper op de stof ingaat. Dat is wel het verschil tussen een prima werknemer en een goede werknemer.
Robert:
Even ervan uitgaande dat je weinig tot geen kennis had over het inrichten van Google-advertenties, vind ik toch dat je slimme vragen stelde tijdens onze sessie. Je kon zeker merken dat je online onderzoek hebt gedaan. Je opgezette advertentie zag er ook goed uit. Je hebt hierbij zeker je kennis uit ons gesprek toegepast. Vooral de indeling op de advertentiegroep begreep je toen nog niet helemaal, maar je hebt nu in ieder geval de indeling aangehouden die ik ook meestal gebruik.
Op basis van wat ik heb gezien, zou ik je zeker een basisadvertentie laten inrichten. Natuurlijk zouden we die dan nog even samen doorlopen. Maar je stelt goede vragen en als je eenmaal begrijpt wat een bepaalde instelling doet en welk effect dat heeft, kun je zelf gaan onderbouwen waarom je een advertentie op een bepaalde manier op zou stellen. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat je vast nog veel fouten zal maken, maar blijf vooral filmpjes kijken en probeer ook eens wat specifiekere topics te behandelen. Die beginner guides kun je nu wel overslaan als ik het zo zie. Blijf zeker zo doorgaan.
De analyses die je momenteel uitvoert zien er goed uit. Je weet nu redelijk waar je informatie kunt vinden en hoe je deze moet analyseren. Echt advies geven op de analyse was soms nog wat lastig, maar de suggesties die je deed waren echt niet verkeerd. Vertrouw dus een beetje op jezelf, want ik heb ook niet altijd het perfecte antwoord. Dat is het proces; keuzes maken, conclusies trekken en testen. Met wat meer ervaring zie je vanzelf herhaling in de analyses en kun je zeggen wat waarschijnlijk een goede vervolgstap is.
Als ik je doelstelling zo lees, denk ik zeker dat je al een heel eind bent. Nu moet je echt gaan oefenen en terwijl je dat doet, loop je tegen problemen aan. Als je dan elk probleem oplost, word je uiteindelijk een SEO-expert.
Maak jouw eigen website met JouwWeb