Creativiteit

Als marketeer heb je eigenlijk altijd 2 petten op, De pet met feiten en de pet met creativiteit. Dit hout in dat je alleen naar feiten moet kijken als het gaat om onderzoek doen en je moet alles kunnen bewijzen. De pet van creativiteit is echter net zo belangrijk omdat je nu de doelgroep weet maar hoe speel je hier op een creatieve manier op in ? 

Mijn doel is om aan het einde van dit jaar op een creatieve manier eten te kunnen fotograferen en "outside the box" te leren denken als het gaat om ideeën op te doen.

Hoe ga ik mijn leerdoel bereiken

    • Omdat ik eten zo leuk vindt ga ik proberen om dit product op een mooie manier te presenteren net zoals ze dat doen op social media.
    • Meelopen met marketeers
    • Cursus mind mapping volgen
    • Cursus oud of the box leren denken.
    • Hoe spelen bedrijven in op social media?
    • Een creatief idee voor een eigen bedrijf verzinnen doormiddel van de geleerde eigenschappen.

    Reflectie op ervaring van jaar 1.

    Als ik terug kijk op het afgelopen jaar heb ik een goede start gemaakt met het leerdoel creativiteit. Maar een goede start betekend ook dat er nog voldoende te leren valt. Als ik ga kijken waar ik het meeste uit heb gehaald zijn het de bezoeken aan Glow en de Kunsthal in Rotterdam. Ik heb hiervoor gekozen om mijn een beeld te geven van wat creativiteit nou in houd. Daarnaast heb ik nog weinig tot geen gebruik kunnen maken van de skills die ik heb opgepakt voor het maken van een mindmap. Ook tijdens de lessen heb ik nog weinig gebruik gemaakt van deze tools.

    Voor in jaar twee ga ik kijken waar de mogelijkheden liggen om meer toegankelijke manieren te vinden om creativiteit te gebruiken. Ik wil mij dan vooral focussen in het oppakken van skills zoals PowerPoint en een vorm van posters of flyers ontwerpen. De powerpoint skills zouden erg handig geweest zijn tijdens mijn huidige stage. 

    Ook voor school is een uitgebreide kennis van Powerpoint erg handig.

    Kunsthal Rotterdam

    Voor Het leerdoel creativiteit moet je toch eerst weten wat nou creativiteit inhoud. Op internet wordt het omschreven als het vermogen om iets nieuws te creëren. Maar wat houd dat dat nou in voor mij als marketeer. Als marketeer moet je continue met slimme, nieuwe, creatieve en innoverende manieren komen om                     voorop de markt te blijven.

     

    Bron: Kunsthal Rotterdam

    Waar vind je nou meer creativiteit dan in een kunsthal? Daarom heb ik samen met mijn vriendin voor het eerst in mijn leven een bezoek gebracht aan de Kunsthal in Rotterdam. De reden dat we voor de Kunsthal in Rotterdam hebben gekozen was door de tentoonstelling die daar plaatsvond, Kinetische bewegende kunst. Wat mij hier vooral bij aansprak was het stuk waar licht in verwerkt was. Tijdens het bezoek hebben wij nog 4 anderen tentoonstellingen bezocht die daar op dat moment plaats vonden. Waaronder “Surfers over je wereld” en een tentoonstelling over shirts met bijzondere teksten die je aan het denken zetten.

     

    Een bezoek aan een kunsthal is natuurlijk erg leuk maar wat heb ik daar nou geleerd.

    Wat mij vooral opviel is dat de simpelste voorwerpen samen een kunstwerk kunnen vormen waarbij andere kunst stukken weer een stuk ingewikkelder waren. Terwijl er bij de simpelste stukken misschien wel de meeste gedachten in verwerkt zitten of je tenminste het meest aan het denken zetten. Een voorbeeld hiervan was een ventilator met een doek daarboven gespannen. Met de bewegingen van de ventilator, die omhoog was gericht, volgden een luchtbel in het doek waardoor het net leek of er een golf door het kleed bewoog.

     

    Ook is mij opgevallen dat Kunst een hele eigen interpretatie heeft van wat het betekend iedereen ziet een andere betekenis in elk stuk. Een klassiek voorbeeld hiervan is een tekening waar 2 gezichten in zijn verwerkt.

     

    Maar wat betekend dit nou voor mij als marketeer?

    Een poster met veel plaatjes kan je dus aan het denken zetten maar je moet wel goed oppassen dat je de juiste boodschap afgeeft bij je poster. Je wilt echter niet dat je een verkeert imago creëert voor je product.

    Mindmap

    Een mindmap is een tool waarmee jij je gedachten in je hoofd op papier kunt zetten zodat het visueel wordt. Je kunt een mindmap op veel manieren gebruiken, denk hierbij aan het leren van een tentamen, herinneren van opdrachten en het opdoen van nieuwe ideeën.

     

    Om een goede mindmap te kunnen maken moet je kijken naar hoe je hersenen in elkaar zitten en denken. Je hersens denken in beeld en wat er bij dat beeld hoort. Bijv. als je aan een stoel denkt zie je een bepaalde stoel voor je en wat doe je nou met die stoel, zitten, op staan etc. je hersens denken niet in rechte lijnen, van nature is niks perfect recht. Hierdoor gaat alles op elkaar lijken en vinden je hersens het saai en verliezen ze hun interesse en daardoor verlies je de connectie . Dit is de reden dat je bij een goede mindmap ook gebruik maakt van golvende lijnen in plaats van rechte scherpen lijnen.

    Ook maak je de lijnen van de eerste gedachten die in je opkomen het dikst en naarmate je dieper op een specifiek onderwerp ingaat maak je de lijnen steeds dunner net zoals bij een boom.

     

    Het is erg belangrijk om per tak maar 1 woord te plaatsen, hierdoor geef jij je hersens de ruimte om per woord nieuwe links te leggen. Als je bijvoorbeeld  "vers restaurant" op een tak zou zetten zie je de twee woorden als 1, en kan je niet meer diep ingaan op vers of op restaurant.

     

    De ruimte die het woord inneemt zou even lang moeten zijn als de tak zelf. De reden hiervoor is dat je makkelijker de connectie kunt maken tussen de twee woorden.

     

    Als laatste is aangetoond dat mensen die gebruik maken van kleur en beeld beter, onthouden en leren. (Tony Buzan)

    maken van een mindmap

    Hierboven is te zien hoe ik mijn eerste mindmap heb gemaakt. Ik heb als onderwerp "Restaurant" gekozen omdat ik graag wil weten wat voor restaurant nou echt bij mij past.

    Ik heb dus puur gekeken naar wat er als eerste bij mij naar boven kwam en dit op papier gezet.

     

    Tijdens het maken van mijn mindmap kwam ik er al snel achter dat ik redelijk met lijntjes begon te werken zoals in het groen te zien,wat ik wel goed heb gedaan is het gebruik van tekeningentjes. Deze heb ik voor de rest weer niet gebruikt. Er is veel open ruimte tussen het hoofdwoord van groen en de vertakkingen waardoor de link leggen lastiger zal zijn. bij blauw ben ik al te diep op het onderwerp ingegaan door thema's te noemen, ik had beter kunnen noemen wat ik wilde bereiken en dan pas hoe ik die zou kunnen bereiken. En de volgende keer moet ik een groter stuk papier hebben.

    Een bezoek aan glow

    Glow is een jaarlijkse gebeurtenis waarbij er verschillende soorten licht shows, en kunstwerpen rondom licht  door heel de stad te zien zijn. Dit jaar was er bijvoorbeeld een plein met soortgelijken kunstwerpen(zoals op de afbeelding) te zien. 

    Licht is iets wat mij al een lange tijd bezig houd. Ik heb over de jaren geleerd dat licht iets is waar je zo veel mee kunt berijken. Mensen zetten snachts hun lampje aan en denken daar geen twee keer over na. Maar als er een kleurtje an toe wordt gevoegd en er een show omheen zit dan komen er duizenden mensen op af. 

    Glow heeft mij laten zien dat creativiteit niet elleen, gekke verfspetters op een doek is, of dat je  geluk moet hebben om iets creatiefs te verzinnen. Je kan zelfs techniek gebruiken op een manier waarvoor het eerst niet ontworpen was. 

    Op deze manier leer je om voorwerpen, in dit geval licht, op een andere manier te zien en mee te maken wat het met je kan doen. Als je het maar je ogen opent en kijkt.