Leerdoel 1:

Dusdanig creatief zijn zodat ik nieuwe en onderbouwde teksten kan schrijven en het verzinnen van creatieve marketing uitingen en concept ideeën.

Waarom: Vanuit mijn persoonlijkheid ben ik een realist die onderbouwd te werk wil gaan. Daarnaast ben ik snel bang om fouten te maken wat weer met leerdoel 3 te maken heeft. Hierdoor ben ik nooit zo met mijn creatieve kant bezig geweest. Tot Jaar 1 van de opleiding waarin ik mij meer heb verdiept in creativiteit. In jaar twee heb ik dit toegepast op mijn persoonlijke doelen en als voorbereiding van deze stage en nu wil ik deze kennis toepassen in een professionele omgeving. 

Creativiteit is iets wat aangeboren lijkt, sommige mensen schudden ideeën zo uit hun mouw. Waarbij andere uren aan het nadenken zijn zonder enig resultaat. Gelukkig kun je creativiteit aanleren, het is alleen niet zo recht door zee als het leren omgaan met sommen, waarbij er maar één antwoord correct is. In tegenstelling, creativiteit is een proces waarbij meerdere antwoorden mogelijk zijn.

Dagelijks komen we in aanraking met de creativiteit van een ander. Het zit namelijk in alles wat je ziet, hoort, ruikt en voelt. Daarom hoef je gelukkig niet alles zelf uit te zoeken. Of - zoals T.S. Eliot het al stelde: 'Good artists borrow, great artists steal'.

 

Actie 1: Inspiratie opdoen door werk van andere te bekijken en lezen.

Deze actie is gericht op het opdoen van ideeën, kijken hoe iemand anders het heeft gedaan en daar inspiratie uit halen, om vervolgens toe te passen op mijn project (Demorgen, 2015). 

 

Actie 2: Voordat je iets uit gaat werken een brainstorm sessie houden.

Deze actie gaat in op het feit dat creativiteit een proces is. Er zijn natuurlijk die momenten dat een idee zo uit de lucht komt vallen maar vaak (en zeker voor mij) is dit niet het geval. Door het opschrijven en houden van brainstorm sessies geef je jezelf de ruimte om met ideeën te spelen, om ze uit te proberen. In theorie zou je hierdoor tot nieuwe en betere inzichten moeten komen voor ideeën (Raisingresults, 2020)

 

Actie 3: Bundel creativiteit door mensen mee te laten denken.

Juist in deze situatie waarin ik stage loop is het cruciaal om de middelen rondom jezelf te benutten. Daarom heb ik voor deze actie gekozen. Door met verschillende stakeholders te kunnen overleggen, over uitgewerkte teksten, presentaties en nog veel meer leer ik van hun kennis (Raisingresults, 2020). Daarnaast is het erg interessant om de mening van een professional te horen om mijn voortgang te meten.

Deelnemen aan creatieve processen zoals vormgeven van een menukaart en restaurant.

Het schrijven van teksten voor de concepten, website en socials.

Actie 1, 2 en 3

De drie acties zijn gebundeld om een creatieve landingspagina te schrijven

Voor Het Horecaconcept is er een landingspagina geschreven waar bezoekers op terecht komen als ze op de link op een socials post klikken. Het doel van de actie was om ondernemers in deze tijd te helpen met een concept voor 995 euro. Voor dit bedrag krijgen ze een gepersonaliseerd plan om hun restaurant visueel te laten stralen. Vervolgens gaan ze hier zelf mee aan de slag om het te realiseren.

 

Opzet actie

Om een mooie en pakkende pagina te kunnen schrijven heb je creativiteit nodig, doordat een van mijn leerdoelen creativiteit opdoen is ga ik de drie uitgekozen acties doorlopen om mij te helpen een prachtige en creatieve pagina te schrijven.

Voor deze acties is gebruik gemaakt van deskresearch, de hulp van mijn stage begeleider en Christel, een content writer voor de Apple producten bij Coolbleu.  Hieronder staan de drie stappen(loops) die ik heb doorlopen om uiteindelijk een creatief en doeltreffende pagina te kunnen schrijven.

De uitwerken van deze loops is als volgt, vooronderzoek over hoe de stap het beste uitgevoerd kan worden en welke theorie of advies hierbij zou kunnen helpen. Als tweede is er beschreven hoe het uitgevoerde proces verlopen is. Als derde is er een reflectie over dit proces opgenomen waarin staat wat de struikelpunten waren en wat ik meeneem in mijn reis naar creativiteit.

 

Vooronderzoek

Stap 1 :inspiratie opdoen

Het plan is duidelijk, er moet een pagina geschreven worden voor ondernemers die het moeilijk hebben met een actie voor 995,-. Voor iemand die nog nooit een pagina geschreven heeft is het interessant om de concurrentie te bekijken. Hoe hebben zij het gedaan, wat valt je op, om zo tot eigen ideeën te komen (Demorgen, 2015).

 

Stap 2 :Tekst/lay-out van pagina

Een goede HBO marketeer moet theorie kunnen combineren met onderbouwde theorie daarom is er onderzoek gedaan naar theorie om creatief vorm te geven aan de pagina. Voor het schrijven hiervan moet het doel duidelijk zijn. In dit geval was dat het aanspreken tot conversie. Doordat de pagina gelinkt word aan een social post moeten deze op elkaar inspelen. In dit geval door de lezer direct de informatie te geven waarvoor hij op de social post doorklikt. Omdat de pagina gericht is op conversie is de call-to-action erg belangrijk (adyourservice, 2020). Het bepalen van de doelgroep is cruciaal voor het bepalen van de tone of voice. Voor de tekst is het AIDA model gebruik om vorm te geven aan de indeling van tekst (strategischmarketingplan, 2019). Vervolgens is er gekeken naar passende afbeeldingen met een toegevoegde waarde, is de tekst kort en krachtig maar wel minimaal 300 woorden en is de tekst duidelijk scan baar (landingspagina, 2019)?

 

Stap 3 :Brainstorm

Vooraf aan het uitwerken van de landingspagina zal er een brainstormsessie plaatsvinden, hier is een variant gebruikt van de 101 methode (ward, 2020).  De brainstorm combineert de creativiteit van meerdere mensen om met nieuwe ideeën te komen.  Voor een goede brainstorm moet het onderwerp duidelijk zijn, in dit geval een landingspagina die een tijdelijke actie aanbied om ondernemers te helpen. Voordat je in een groep gaat brainstormen denk je eerst zelf na over het onderwerp, vervolgens gebruik je die ideeën om input te geven aan de sessie. Vanaf hier zou je normaal 101 ideeën opschrijven en bespreken. Doordat wij maar met 2 man zijn en al een goed idee hadden wat het plan zou zijn is hier niet voor gekozen. In plaats hiervan heb ik de ideeën geformuleerd in 1 document.

 

 

Uitgevoerde proces

Zoals hierboven vermeld ben ik begonnen met het kijken naar concurrenten zoals, de horecafabriek en hopman project. Vervolgens ben ik gaan onderzoeken waar een pagina aan moet voldoen. Deze onderwerpen heb ik met Zowie besproken zodat hij deze kan voorbereiden voor de brainstorm sessie volgens de 101 methode. Tijdens het uitvoeren van de brainstorm heb ik een word document bijgehouden met de uitkomsten van het gesprek, om deze vervolgens te verwerken in een tekst.

Na overlegt te hebben met Zowie, is de eerste opzet naar Christel gestuurd. Met haar feedback is de tekst uiteindelijk 3 keer aangepast waarna de volgende stap kon beginnen. Doordat de website extern gebouwd en onderhouden wordt was ik niet in staat de tekst zelf toe te voegen. Hiervoor heb ik een briefing geschreven met mijn ideeën en gekozen afbeeldingen voor de pagina. Na het maken van de pagina is er een meeting ingeplant waar de pagina besproken is om de laatste punten te verbeteren. Zo vond ik het contactformulier te veel aanwezig en te groot waardoor potentiele leads te ver naar beneden moesten scrollen om informatie te krijgen, (vooral voor de telefoon variant). Na het gesprek is er toch voor gekozen om de indeling zo te houden omdat dit de potentiele leads het meeste zou aanzetten tot actie. De sociale media kanalen werden op dat moment nog volledig beheerd door hetzelfde bedrijf, Every-day. Hier is ook een briefing voor geschreven met bijpassende afbeeldingen en tekst.

Ook deze post is besproken tijdens de meeting waarin vormgeving bepaald is.

Reflectie leerdoel 1

Ten eerste ben ik erg tevreden met het resultaat, dit blijkt uit de grafische vormgeving en positieve reacties van Christel, Zowie en every-day die de pagina uiteindelijk hebben vormgegeven. Natuurlijk zijn er in het proces verbeterpunten aanwezig die ik hieronder ga bespreken.

Stap 1

Tijdens mijn onderzoek naar concurrenten vond ik weinig informatie in het bekijken van hun pagina’s. Persoonlijk vond ik het erg lastig hier inspiratie uit te halen, de lay-out van de pagina moet aansluiten bij de rest van de pagina. Voor mij was het veel waardevoller om te kijken naar de huidige pagina’s en hier een draai aan te geven.

 

Stap 2

Deze stap was van grote waarde voor mij, het heeft sturing gegeven aan een nog onbekend proces waardoor ik in de derde stap een beter brainstorm heb kunnen geven.

 

Stap 3

De 101 methode werkte erg goed voor mij, door eerst zelf met ideeën te komen kan de brainstorm sneller beginnen. Uit eigen ervaring vind ik het lastig om op het moment zelf zonder voorbereiding creatieve ideeën te verzinnen. Door de 101 methode ga je eerst alleen brainstormen en die ideeën neem je mee naar de groepssessie. Dit werkte dus erg goed voor mij.

 

Reflectie Zowie*: De uitwerking van Thijs was onderbouwd, de brainstorm verliep snel en doelgericht,  waar ik van houd en het eindresultaat mag er wezen.

Advies

De drie acties hebben samen gezorgd voor een creatieve, onderbouwde en doelgerichte pagina. In de toekomst ga ik intern inspiratie opdoen en vooronderzoek uitvoeren om meer te leren over het onderwerp. Met deze kennis kan ik beter een brainstorm sessie voorbereiden met collega’s.

*De reflectie heeft tijdens onze wekelijkse gesprekken plaatsgevonden, dit zijn dus niet de exacte woorden die gebruikt zijn maar de algemene conclusie.