Leerdoel 2: rebranding
Doel 2: Inzicht krijgen in het rebranding proces van een productmerk, dusdanig dat ik het proces begrijp en hierin actief kan meewerken.
Actie 1: verdiepend theoretisch onderzoek. (Belangrijkste bevindingen uitgewerkt in een overzicht)
- Het belang van een sterk merk.
- Theoretisch proces over de stappen van rebranding.
Verwachte bijdrage:
Ik heb in jaar 3 al uitgebreid theoretisch onderzoek gedaan over het opzetten van een brand-plan en de theorie achter een duidelijk geformuleerde strategie. Echter, ik heb nog geen duidelijk beeld over rebranding van een productmerk. Voornamelijk de overgang van een oud merk naar een nieuw merk is nog onduidelijk voor mij.
Actie 2: het bijwonen van meetings waarin rebranding wordt besproken. (Belangrijkste bevindingen op papier gezet)
Verwachte bijdrage:
Het bijwonen van meetings helpt om het proces beter te begrijpen. Tijdens deze meeting hoop ik een beter inzicht te krijgen in het contact tussen beide partijen en hoe dit verloopt. Daarnaast krijg ik een beter inzicht in het denkproces achter rebranding van zowel de klant als het marketingbureau.
Actie 3: helpen met het uitwerken van strategische rebranding. (Feedback ophalen)
Verwachte bijdrage:
Door actief deel te nemen aan het hele proces leer ik de theorie toepasbaar te maken. Ook helpt het mij om persoonlijke vaardigheden te oefenen en feedback op te doen. Vaak lijkt een taak eenvoudig, maar wanneer je jezelf erin verdiept, blijkt het toch complex te zijn. Door inzicht te krijgen in deze taken hoop ik beter advies te kunnen geven.
Bijdrage aan persoonlijke profilering
Door ook hier weer gebruik te maken van mijn unieke positie ga ik de verschillende mogelijkheden en strategische keuzes rondom rebranding bekijken. Op deze manier hoop ik om die strategische keuzes beter te leren begrijpen en zo toepasbaar te kunnen maken voor mijzelf. Door de theorie vanuit school te vergelijken met processen in de praktijk kan ik mijn schoolervaring toepasbaar maken en waarde toevoegen aan het bedrijf. Ik heb sparringpartners die vragen kunnen beantwoorden op basis van ervaring. Het is deze kennis die mij dichter bij mijn doel brengt.
Onderbouwing acties
Actie 1: theoretisch onderzoek naar de stappen van rebranding.
Merkpersoonlijkheid
Om een merkverandering door te voeren, helpt het om te begrijpen wat een merkpersoonlijkheid is, waarom de merkpersoonlijkheid belangrijk is en hoe deze waarde toevoegt. Toen ik deze vragen stelde, kon ik geen goed antwoord geven. Om deze vragen te beantwoorden heb ik literatuur gestudeerd. Door onderzoek te doen, had ik een duidelijk idee waarom een merk zo belangrijk is. Zo ontdekte ik dat het de diepe onderliggende connecties zijn die mensen met merken verbinden. Ze zien iets van zichzelf terug in het merk. Om die verbinding te maken moet het merk consistent zijn op elk contactpunt. Als dit niet het geval is, zal de betrouwbaarheid en dus de verbinding snel verdwijnen. Een merk is ook belangrijk, omdat uit onderzoek van Freud blijkt dat mensen 90% van hun beslissingen onbewust nemen. Dat doen ze op basis van het merk en de connectie en associatie die ze ermee hebben.
Rebranding
Tijdens mijn stage bij een marketingbureau heb ik kunnen ontdekken hoe rebranding werkt. Er is literatuuronderzoek gedaan om te achterhalen in welke periode het marketingbedrijf wordt ingeschakeld. Ook is onderzocht welke stappen het bedrijf neemt alvorens deze bij een marketingbureau terecht te komen. Door een literatuuronderzoek uit te voeren, leerde ik dat er verschillende manieren zijn om rebranding uit te voeren. Uit deze methoden heb ik de theorie gekozen die de beste resultaten geeft. Bij deze methode gaan bedrijven aan de slag met een businesscase. Daarin gaan ze in op mogelijke effecten, kosten en baten van rebranding. Het management moet dan intern overtuigd worden van de rebranding en vervolgens een partner kiezen. Hier komt een marketingbureau bij kijken. Vervolgens wordt bepaald in welke tijd rebranding zal plaatsvinden.
Actie 2: het bijwonen van meetings.
Tijdens mijn stage heb ik de mogelijkheid gehad om verschillende bijeenkomsten bij te wonen. Ik heb van deze gelegenheid gebruik gemaakt om de relatie tussen klant en marketingbureau beter te begrijpen en inzicht te krijgen in denkprocessen. Ik ben vooral geïnteresseerd in het waarom van bepaalde keuzes. Door het bijwonen van vergaderingen heb ik veel inzichten verworven. Een voorbeeld hiervan is dat een marketingbureau een sturende rol in vergaderingen heeft. Ook bij het maken van keuzes heeft een marketingbureau wederom een sturende rol. Dit betekent dat er advies wordt gegeven, maar dat keuzes worden gemaakt in overleg met de klant. Wanneer een klant iets anders wil, is het de taak van een marketingbureau om het best mogelijke resultaat te behalen. Ik leerde ook hoe belangrijk het is om door te vragen, vooral met ‘waarom?’. Als je begrijpt waarom de klant iets wil bereiken, kun je makkelijker de juiste oplossing bieden. Zo gebruikte de eigenaar van Pure32 slechts foto's van vrouwen, terwijl het merk zich ook op heren richt. Hierop volgend hebben wij geadviseerd om foto’s van heren toe te voegen. Na enig doorvragen bleek dat de foto's van een samenwerking afkomstig waren en het bedrijf hier voordeel uithaalde. Voordat we dit wisten, zou het merk ons advies niet hebben opgevolgd. Door het ‘waarom’ te achterhalen, konden we hem ervan overtuigen dat deze voordelen niet opwegen tegen de voordelen van het hebben van een consistent merk.
Actie 3: helpen uitwerken strategische rebranding.
Tijdens mijn stage waren er drie rebranding projecten waarbij ik betrokken was. Door een actieve rol aan te nemen, kon ik helpen bij verschillende taken en mijn mening geven en discussiëren. Het stelde mij in staat om de theorie uit actie één en de theorie vanuit mijn studie toepasbaar te maken. Daarnaast kon ik ontdekken hoe simpele taken soms ingewikkeld kunnen worden. Tijdens de rebranding van Pastridore leerde ik websitepagina’s te ontwerpen vanuit een brandbook. Ook heb ik veel geleerd over het maken van keuzes en het verwerken van nieuwe kenwaardes in teksten. Het is tevens handig om te zien hoe rebranding bij een groot merk is gestructureerd. Voor het merk Pure32 (gericht op de sport padel) mocht ik een analyse uitvoeren van de huidige websitetekst, het uiterlijk van de website en de sociale media kanalen. Voor de nieuwe website van het Biesbosh Hotel heb ik ervaren hoe ingewikkeld fotografie kan zijn. Niet alleen de verlichting moet worden verzorgd, maar ook de uitstraling van het hotel met de gasten in gedachten.
Reflectie
Na evaluatie van de drie acties kwam ik tot de conclusie dat ik mijn doel heb bereikt. Ik kan actief deelnemen aan een rebrandingproces en nadenken over verschillende formuleringen op basis van een brandbook of een merkvisie. Wel moet ik mijn rol in dit proces nog uitzoeken en inzicht krijgen in op welk gebied mijn sterke kanten goed van pas komen. Tijdens mijn stage heb ik vooral mijn collega’s ondersteund en mijn ideeën gedeeld. Tevens moet ik mijn mening blijven onderbouwen en vanuit een merk blijven denken.
Feedback
Dimphy:
Hier kan ik wel iets meer inhoudelijke feedback op geven. Veel van wat ik net al heb gezegd, telt nu natuurlijk ook al. Maar ik zal proberen om nog wat voorbeelden te geven. Je gaf in je stagegesprek natuurlijk al aan dat je merken en alles eromheen wel erg interessant vond. De keuze om hier een leerdoel aan te koppelen, was dus wel te verwachten. We hebben samen genoeg gepraat over merken. Ik vind het dan ook altijd leuk om daar samen met jou over te praten. Wat ik vanaf het begin al wel begreep, is dat je al best wat wist over het opzetten van merken. Je vertelde bijvoorbeeld in een van je eerdere weken over het verwerken van archetypes in je merk, super interessant. Ik had er nog niet van gehoord.
Tijdens de meetings was je actief aanwezig, niet altijd met woorden maar wel je houding en ik zag aan je dat je het interessant vond. Wanneer je vragen stelde, waren dit altijd goede vragen waar volgens mij goed over nagedacht was en die vaak ook echt iets toevoegde aan het gesprek. Je was ook altijd op de goede momenten zichtbaar. Sommige mensen weten niet zo goed wanneer ze iets moeten zeggen of niet en dat is bij jou totaal niet het geval. Je wist zelfs wanneer je nog een ronde koffie kon vragen. Dat is toch die horecaervaring denk ik dan maar. Ook die analyse van Pure32 zag er goed uit. Je benoemde bijvoorbeeld dat er op Instagram vooral mensen alleen op de foto staan terwijl een kernwaarde van het merk verbinden is en dat padel een echte teamsport is. Dat was goed opgemerkt, vandaar dat we dat ook zeker door gaan voeren.
Wat ik daarstraks ook al even benoemde is het feit dat je goede vragen stelt. Dat is iets wat wij bij onze klanten ook doen. Het helpt echt om een onderwerp beter te leren begrijpen waardoor je het ook beter kunt toepassen. Als ik naar je doel kijk, denk ik wel dat je die volbracht hebt. Zeker op conceptniveau denk ik dat je een merk goed kunt evalueren.
En wat je zelf ook al aangaf, is het goed om duidelijk je rol binnen een organisatie te kunnen claimen. Als ik je doelen zo bekijk heb je een mooie combinatie om op een onderbouwde manier merken weg te kunnen zetten of de identiteit scherp te houden. Eigenlijk wat wij ook bij Pure32 hebben gedaan met de analyse en daarop de merkidentiteit scherp hebben gesteld. Ook is het misschien interessant om jezelf te gaan verdiepen in het meten van de effecten van een merk op de verkoop. Dit is iets waar wij ons ook nog niet echt in verdiept hebben.
Inger:
Wat ik gezien heb, is dat je een redelijk goed oog hebt voor visuele uitingen. Soms vind je het nog wel lastig om te bepalen waarom iets niet werkt. Met wat meer oefening gaat je dat vast en zeker ook lukken. Je hebt natuurlijk niet een grafische achtergrond ofzo. Je werkt erg secuur. Zeker in het doorvoeren van een huisstijl in meerdere pagina’s, zoals je bij Pastridore hebt gedaan. Ik kon hierin geen fouten vinden. Dit is natuurlijk niet de moeilijkste taak, maar juist daarom maken veel mensen fouten. De klant, en zeker Pastridore, verwacht dat er geen fouten gemaakt worden. En dat is begrijpelijk. Het zou gewoon slordig zijn als een klant plotseling een oud logo tegenkomt of naar de verkeerde pagina wordt gestuurd.
Maak jouw eigen website met JouwWeb