Leerdoel 3:
Dusdanig veel zelfvertrouwen dat ik assertiever word en spannende situatie zoals een presentatie of opstarten van nieuwe taken zonder aarzelen op pak.
Waarom: Zelfvertrouwen is iets waar ik al vanaf kleins af aan moeite mee heb. Over de jaren is dit steeds beter gegaan maar in nieuwe situaties merk ik elke keer weer dat ik dicht sla. Dit is in de eerste week ook naar voren gekomen in het uitvoeren van taken. Hierbij zoek ik te snel bevestiging terwijl als ik zelf onderbouw waarom ik iets op een bepaalde manier doe, dit vaak ook goed is. Soms moet ik gewoon beginnen zonder een vooruitgewerkt plan nodig te hebben want mijn manier kan ook een goede manier zijn. Daarnaast is dit bij grote bedrijven vaak lastiger waardoor het bij dit bedrijf een mooie kans is. Door mijn zelfvertrouwen een boost te geven word ik assertiever (tijdwinst, 2018).
Actie 1: Onderzoek je eigen kernwaarde. Waar sta je voor?
Ik ga mijzelf afvragen en uitschrijven wat mijn waardes zijn. Vervolgens ga ik een paar vrienden en familie leden vragen wat zij denken dat mijn kernwaardes zijn. Om deze vervolgens te vergelijken. Door erachter te komen waar ik voor sta leer ik mijzelf beter kennen. Dit is de basis waar je bepaalde keuzes op baseert. Als je deze kernwaarde nog niet ontdekt heb ga je vaak luisteren naar wat anderen ervan vinden. En die zullen 9 van de 10 keer iets anders voor ogen hebben dan jijzelf (VERGEER, 2018).
Actie 2: Kies een grotere missie buiten jezelf.
Nu ik mijn eigen kernwaarde vastgesteld heb geef ik mijzelf een doel, of wel een grotere missie. Hiervoor ga ik de kernwaarde van de quantum academie opnieuw bekijken en aanpassen. Hierdoor ga je kijken waar je gelukkig van wordt. Als je weet dat je iemand anders gelukkig kunt maken of helpen bij zijn missie word je daar zelf ook gelukkig van en daar krijg je weer zelfvertrouwen van (VERGEER, 2018).
Actie 3: Vertel jezelf de positieve gebeurtenissen in plaats van de negatieve.
Voor mensen met weinig zelfvertrouwen is het makkelijker om te reflecteren op wat fout gaat en de positieve aspecten te vergeten. Door dit om te draaien en regelmatig op een positieve manier tegen jezelf te praten krijg je vanzelf meer zelfvertrouwen (VERGEER, 2018).
Actie 4: Doe het gewoon! Wees assertief, wat kan er nou echt fout gaan?
De laatste tip is om het gewoon te gaan doen. Wat kan er nou echt fout gaan? Meestal denk je er veel te veel over na. Je kunt wel afwachten tot je meer zelfvertrouwen krijgt maar ook dan is het nog steeds spannend. Leer van je fouten en ga door (VERGEER, 2018).
Actie 1: Eigen kernwaarde achterhalen
Uit ervaring is het leerdoel zelfvertrouwen lastig te verbeteren aangezien je echt aan jezelf moet werken, er is geen één manier die altijd werkt. Voor het opstellen van deze actie ben ik gaan kijken naar mijn verbetering vanuit vorig jaar en hoe ik hier mee om ben gegaan. Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn zelfvertrouwen elke keer beter wordt na ergens langere tijd gewerkt te hebben. Het probleem ligt hem in elke nieuwe omgeving waarin ik telkens opnieuw moet beginnen. Om dit probleem aan te pakken ben ik naar mijn eigen kernwaarde gaan kijken. Hiermee leer ik mijzelf kennen en weten waar ik voor sta. Dit zou voor meer zelfvertrouwen moeten zorgen.
Mijn profiel
Ik zou mezelf omschrijven als een denker, dit brengt voordelen met zich mee zoals dat ik projecten en opdrachten goed uitdenk, details mij opvallen en logische nadenk voordat ik iets ga uitwerken. Het nadeel is dat ik soms te veel ga nadenken, hierdoor wil ik alles van tevoren uitgedacht hebben voordat ik ergens aan begin. Denk aan het bellen van mensen of het uitvoeren van een nieuwe taak.
Kernwaarde
Om erachter te komen wat mijn eigen kernwaarde zijn heb ik een aantal stappen doorlopen. Hieronder de uitwerking daarvan (CARMESIN, 2017).
- Waar kun jij niet tegen?
Vaak komen kernwaarde naar boven bij irritaties van andere. Hierbij is het tegenovergestelde vaak het gene waar jij voor staat. Zo vind ik aandachtzoekers erg vervelend, mensen die proberen leuk te doen en om aandacht vragen door luidruchtig te zijn. Een kernwaarde die daar goed tegenover staat is “ingetogen”. Ik laat liever het werk voor mij spreken dan dat ik iedereen vertel hoe goed ik wel niet ben. Als tweede kan ik mijzelf erg irriteren aan mensen die alleen maar aan zichzelf denken. Iemand die ziet dat je hulp nodig hebt en vervolgens niet helpen. Het tegenovergestelde hiervan is “zorgzaam”. Ik wil graag andere mensen helpen, daar haal ik voldoening uit. Zeker als ik weet dat het voor mij een kleine moeite is en voor de ander een groot gebaar.
- Successen en mislukken
De successen en mislukken in je leven leren je veel over jezelf. Zo heb ik 1 jaar engineering gedaan aan het radius college in Breda omdat ik dacht dat ik precies werken leuk vond en met techniek bezig zijn, net als mijn vader. En de theorie vond ik erg interessant maar zodra ik in de praktijk terecht kwam merkte ik al snel dat het niks voor mij was. Het voordeel is dat ik opnieuw ben gaan kijken naar wat ik leuk vond en interesse in had. En dat heeft mij geleid naar de opleiding horecaondernemer/ manager waar je mensen leert helpen en waar ik mijn “zorgzaamheid” goed van pas kwam. Als ik terugdenk aan die periode merkte ik dat naast zorgzaamheid ik “zelfstandigheid” ook belangrijk vindt bij collega’s. Het vermogen om zelf problemen op te lossen.
- Waar stop je tijd in?
Door te gaan kijken naar projecten of andere belangrijke bezigheden in je leven kom je er vaak achter dat deze te maken hebben met kernwaarde. Een belangrijke tijd voor mij is rond kerst maar ook daarbuiten om contact te houden met “familie”. Sinds dit schooljaar ben ik gaan samenwonen met mijn vriendin wat betekend dat ik mijn broer en ouders een stuk minder zie. Hierin heb ik gemerkt hoe belangrijk ik dit contact eigenlijk vind. Daarnaast vormen groepsprojecten een belangrijke rol van de opleiding, hierin vind ik “betrouwbaarheid” erg belangrijk binnen de groep. Ik moet kunnen weten of ik op die persoon kan rekenen en in ruil zorg ik dat zij op mij kunnen vertrouwen. Daarnaast zit er in het woord betrouwbaar trouw. Wat ik ook doe als ik ergens aan begin zal ik je nooit zomaar laten vallen.
- Vraag het aan een kennis.
Nu ik voor mijzelf heb opgeschreven wat de belangrijkste kernwaarde zijn kan ik gaan kijken wat deze zijn volgens de mensen om mij heen. Hiervoor heb ik de gevraagde mensen een blad met kernwaardes gegeven waaruit zij ieder 5 waardes gekozen hebben. Deze zijn in geen bepaalde volgorde gekozen.
Conclusie
Uit de hierboven genomen stappen zijn de volgende 5 kernwaarde gekomen.
- Ingetogen
- Zorgzaamheid
- Betrouwbaar
- Familie
- Zelfstandigheid
Reflectie
Het achterhalen van mijn eigen kernwaardes hebben nog niet direct tot meer zelfvertrouwen geleid. Dit heb ik zelf gemerkt en Bart ziet ook geen direct verschil. Een oorzaak hiervan zouden de kernwaardes zelf kunnen zijn. De kernwaardes passen goed bij mij maar hebben niet allemaal effect op mijn professionele omgeving. Zo kan ik zorgzaamheid en familie lastig toepassen of op oefenen. Om meer effect te hebben van de kernwaardes zal ik opnieuw moeten kijken naar professionele kernwaardes en wat ik met het werk belangrijk vind.
Actie 3: Positief reflecteren
Het klopt dat actie twee niet is opgenomen in het rapport. Ik heb hier bewust voor gekozen aangezien mijn missie nog steeds grotendeel hetzelfde is gebleven. Dit is ook de reden waarom ik meerdere acties heb verzonnen, zo kan ik tijdens mijn stage beter schakelen met de werkzaamheden en de acties kiezen met de grootste impact.
Theorie
Tijdens deze actie ben ik samen met mijn stagebegeleider aan het einde van de week ongeveer 30 min per keer gepakt om de week te evalueren. Hierin zijn de negatieve punten van de week besproken maar vooral ook de positieve punten van de week. Voor het reflecteren hebben we drie manieren geprobeerd om zo effectief mogelijk te reflecteren.
Er zijn 3 manieren waarop je kunt reflecteren. Als eerste ga je reflecteren op persoonlijk functioneren. Hierbij ga je kijken hoe je jezelf vond gedragen in een bepaalde situatie, hoe handelde je het af en dat soort dingen. Als tweede ga je reflecteren op beroepsmatig handelen, hoe heb je de opdracht aangepakt en is dat de beste manier om het te doen. Als derde wordt er gereflecteerd op het eindproduct, is het geworden wat je had verwacht (Nijgh, 2020)?
Voor het onderzoek ga ik de drie methodes apart testen in een periode van ongeveer 1 maand. Er zullen drie loops uitgevoerd worden waarin er gereflecteerd zal worden met bovenstaande manieren. Op het resultaat zal hieronder gereflecteerd worden.
Loop 1: reflecteren op persoonlijk functioneren
Tijdens deze periode heeft het reflecteren op persoonlijk niveau een positieve bijdragen gehad op mijn ontwikkeling en zelfvertrouwen. Door deze loop te combineren met de uitkomsten van actie 1, heb ik samen met Zowie gericht kunnen kijken naar hoe mijn kernwaarde invloed hebben gehad op mijn handelen. Hierbij viel het op dat ik het fijner vond om meerdere taken te krijgen dan telkens een nieuwe taak te krijgen. Dit hangt samen met mijn kernwaarde zelfstandigheid, dat ik niet afhankelijk wil zijn van iemand anders maar zelfstandig taken wil uitvoeren. Door te reflecteren op persoonlijk vlak heb ik dus veel geleerd over mijzelf en op welke manier Zowie het fijn vindt om te werken. Door te praten en te reflecteren heb ik volgens Zowie meer zelfvertrouwen gekregen waardoor ik vooral minder bevestiging zocht bij het uitvoeren van taken.
Loop 2: reflecteren op beroepsmatig functioneren
De tweede loop was een minder groot succes dan de vorige loop. Bij het reflecteren op beroepsmatig functioneren liepen we elke week tegen dezelfde beoordeling aan: Als ik het goed kon onderbouwen waarom ik iets op een bepaalde manier heb gedaan was het voor Zowie goed. Er was dus weinig ruimte voor verbetering in onze ogen. Hierdoor heeft de tweede loop weinig bijgedragen aan het verbeteren van mijn zelfvertrouwen.
Loop 3: reflecteren op het eindproduct
Waarbij de vorige twee loops meer gericht waren op het proces is in deze loop gefocust op het resultaat. Volgens Zowie is dit waar het uiteindelijk om draait.
Deze loop is minder op vaste tijden afgenomen, doordat het resultaat vaak direct na de oplevering is besproken werkte dit beter voor ons beide. Zo reflecteerde we altijd na een gesprek met de klant over wat we hebben besproken en of het doel voor die afspraak gehaald is. Door het resultaat op een positieve manier te bespreken heb ik meer zelfvertrouwen gekregen volgens Zowie. Zo had ik een duidelijker beeld voorogen waar ik aan werkte en of het resultaat goed was. Persoonlijk heb ik dit vooral gemerkt bij het maken van de presentaties. Nadat de eerste positief bevallen was ben ik met meer zelfvertrouwen aan de nieuwe begonnen.
Advies
Op basis van de feedback van Zowie en mijn eigen Bevindingen ga ik in de toekomst de drie loops combineren. Het focussen op de positieve punten geeft mij zelfvertrouwen. Omdat ik weet wat er beter kan en wat goed is, weet ik wat er van mij verwacht wordt. Ik weet of mijn manier goed is of niet. Hierdoor kan ik beter zelfstandig aan het werk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb