PowerPoint presentatie
Theorie
Voor het uitwerken van de presentatie is onderzoek gedaan naar verschillende manieren van presenteren en welke vormgeving de ontvanger van de presentatie geboeid houd. Voor deze presentatie is gekozen voor het Mcgowen concept (Mcgowen, 2018). Elke presentatie moet gelijk de aandacht trekken van het publiek. Na de opening moet hij geïnteresseerd zijn in wat jij te bieden hebt, dit kun je doen door gebruik te maken van story telling, een vraag te stellen of gebruik indrukwekkende cijfers (NK pitchen, 2018). Nu je de aandacht hebt maak je een persoonlijke connectie, hierdoor zijn mensen geneigd om beter te luisteren (Spijker&Co, 2018). De presentatie moet visueel zijn, mensen denken niet in woorden maar in plaatjes. Door afbeeldingen te gebruiken creëer je een beleving en neem je ze even mee op reis door jouw verhaal. Het is hierbij belangrijk om consequent te zijn en een huisstijl te gebruiken (Haan, 2017). Het volgende wat Mcgowen benoemd is dat je niet al je informatie gelijk vanaf het begin moet blootgeven. Maak ze nieuwsgierig en kom er later op terug om toelichting te geven. Zorg echter wel voor een duidelijke structuur in de presentatie zodat de persoon weet waar in het verhaal hij is. Op het einde hoef je niet bang te zijn om te vragen wat je nodig hebt, of een voorstel te doen. Benoem bijvoorbeeld de diensten die je wilt bieden die op de luisteraar zijn problemen inspelen (NK pitchen, 2018). Elke goede presentatie heeft iemand nodig die zelfverzekerd en duidelijk kan communiceren om het echt succesvol te maken. Op het einde van de presentatie krijgt je vragen die soms lastig te beantwoorden zijn, probeer in deze situatie bruggetjes te maken naar onderwerpen waar jij je zelfverzekerd over voelt (debat instituut, 2018).
Uitwerking
De gemaakte presentatie is een verlengde van een sales gesprek. Hierbij gaat Het Horecaconcept altijd eerst in gesprek over de wensen en behoeftes van de potentiele klant om deze vervolgens in de presentatie verder uit te lichten. Door deze manier kan er ingespeeld worden op wat de prospect echt belangrijk vindt, om deze reden is de presentatie opgebouwd om het gehele proces toe te lichten. Om een duidelijke structuur hand te haven is de volgorde van een conceptuitwerking aangehouden. Om de prospect zijn aandacht te trekken wordt er een combinatie van storytelling en persoonlijke touche gebruikt, doordat Zowie zijn eigen verhaal verteld over zijn ervaring in de keuken en concept ontwikkelingen ontstaat er een vertrouwensband. In de presentatie is goed gekeken naar een duidelijke huisstijl en visuele content die een verlengde is van bijvoorbeeld de website. Met de beelden spreken we de ondernemer aan en wordt zijn aandacht vastgehouden.
Presentatie
Evaluatie
Voordat de presentatie volledig af was heb ik deze persoonlijk voor een mogelijke klant mogen presenteren. Tijdens het geven van de presentatie merkte ik dat de eerste slides te uitgebreid waren en langdradig, Zowie en ik zagen hem afgeleid raken. Om dit te verhelpen heb ik losse slides aangemaakt waar deze informatie later in de presentatie in terugkomt. De eerste slide zijn juist ingekort om richting te geven aan de presentatie. Helaas hebben wij na de aanpassingen geen nieuwe gesprekken meer gehad door corona waardoor de verbeterde presentatie niet getest is.
Uitwerking kookboek presentatie
Deze presentatie zit anders in elkaar dan de projectboek presentatie, om deze reden heb ik ervoor gekozen om met dezelfde theorie twee verschillende presentaties te laten zien om duidelijk te maken dat je theorie op verschillende manieren kunt toepassen maar altijd zelf naar de situatie moet blijven kijken. De belangrijkste factoor in de situatie is dat deze presentatie gegeven wordt aan de broer van Zowie. Dit houd in dat de persoonlijke connectie er al is. Voor deze presentatie is gekozen om echt te focussen of het inkook concept van (Mcgowen, 2018). Door gelijk informatie te geven over het totale idee in door de presentatie steeds dieper op het onderwerp in te gaan. Waar de andere presentatie een bredere insteek heeft kan hier gefocust worden op 1 onderwerp, het verkopen van een boek. Doordat dit boek uit een samenwerking zou bestaan zijn de twee huisstijlen van Het Horecaconcept en Het BBQ experience centrum(bedrijf van broer van Zowie) samen gevoegd. Ook in deze presentatie hebben de visuals een toegevoegde waarde om het idee beeld te geven.
Presentatie
Evaluatie
Door de evaluatie van de projectboek presentatie ben ik extra goed gaan focussen op de hoeveelheid informatie die per slide gegeven wordt en hoe deze informatie verdeeld wordt over de presentatie. Ondanks dat ik deze presentatie niet zelf heb gehouden zijn er positieve reacties van het personeel gekomen die de presentatie hebben bijgewoond. Zij vonden het een duidelijk verhaal en bleven geboeid tijdens de presentatie. Het belangrijkste is dat het doel van de presentatie bereikt is, het verhaal was duidelijk en overtuigend volgens de broer van Zowie. Dit heeft geleid tot de samenwerking voor het ontwikkelen van een kookboek.
Landingspagina 995,- schrijven
Theorie
Voor het schrijven van een goede landingspagina moet het doel duidelijk zijn. In dit geval was dat het aanspreken tot conversie. Doordat de pagina gelinkt word aan een social post moeten deze op elkaar inspelen. In dit geval door de lezer direct de informatie te geven waarvoor hij op de social post doorklikt. Omdat de pagina gericht is op conversie is de call-to-action erg belangrijk (adyourservice, 2020). Het bepalen van de doelgroep is cruciaal voor het bepalen van de tone of voice. In een landingspagina gericht op verkoop is het belangrijk om duidelijk te maken wat jij voor het bedrijf kan betekenen en niet gaat vertellen hoe geweldig jij bent. Voor de tekst is het AIDA model gebruik om vorm te geven aan de indeling van tekst (strategischmarketingplan, 2019). Dit model staat voor:
Attention: Aandacht trekken door te openen met een probleem te scheppen waar ondernemers zich in vinden. Iemand nodig die kan helpen sparren en een visualisatie kan geven aan het plan.
Interest: Uitleggen wat Het Horecaconcept kan doen in het proces van sparren en visualisatie. Plus wat er niet in het basis pakket zit maar wat er later bij gedaan kan worden als basis van uitbreiding.
Desire: vertellen hoe deze dienst het horeca bedrijf kan helpen in zijn onderneming.
Action: knop waarmee je direct een mail kunt sturen voor een telefonische gesprek om te kijken of er een match is voor een vervolg gesprek.
In dit geval is het interessant om de prijs te vermelden op de pagina. Prijs is in dit geval een van de USP en daarom relevant om te vermelden. Een bijkomstigheid is dat ondernemers gelijk weten waar ze aan toe zijn en je niet onnodige gesprekken hebt met prospecten die voor 100 euro een heel concept verwachten (Tak, 2020). Passende afbeeldingen moeten een toegevoegde waarde hebben aan de tekst, het is belangrijk dat de afbeeldingen niet storend zijn tijdens het lezen, gebruik hiervoor genoeg witruimte achter de tekst. Vervolgens wordt de lengte van de tekst bepaald, voor een landingspagina is dit minimaal 300 woorden om effectief deel te nemen aan google. Houd de tekst kort en krachtig maar en zorg dat tekst scan baar blijft door het gebruik van koppen (landingspagina, 2019).
Uitwerking
Na het theoretische onderzoek is het schrijven begonnen waarbij Christel(schrijfster voor Coolblue zijn Apple afdeling) de teksten heeft beoordeeld. In totaal is de tekst 3 keer beoordeel voordat deze voldeed aan de eisen van Christel. Voor het ontwikkelen van de landingspagina op de site is er nauw samen gewerkt met Every-day (Manouk, Femke en Rik) Voor de communicatie is een briefing opgesteld die tijdens een vergadering is toegelicht, hierin is besproken welke content wij aanleveren, hoe de vormgeving op de site moet komen te staan en mijn gedachten achter de tekst en afbeeldingen. Na het opleveren van de pagina is een tweede vergadering ingepland om deze te bespreken.
Door de verbinding met een social post trekt de titel “een totaalconcept voor 995,- euro” de aandacht, vervolgens gaat de prospect over op het lezen van de tekst die de interesse wekt om op de link te klikken. Eenmaal op de site vindt de bezoeker direct de informatie vinden waar hij voor doorgeklikt heeft, zijn behoefte wordt vervult met wat hij krijgt voor dit conceptplan. Als laatste gaat de prospect direct naar het invullen van het contactformulier door een call-to-action. De afbeeldingen voor de pagina geven duidelijk weer op wat voor een pagina zij zich bevinden.
Doordat Het Horecaconcept uit een jong en klein team bestaat is de sfeer casual, dit vertalen we in de tekst door het gebruik van je, jij en jouw. In de tekst komt veel jouw bedrijf voor om het belang voor de lezer duidelijk te maken.
Landingspagina

Evaluatie
Doordat er veel partijen hebben meegekeken met het maken van de pagina ben ik erg blij met het resultaat. Het proces verliep soepel en het contact met deze partijen was duidelijk en effectief. De eerste vergadering verliep nog wat stroever waarbij de tweede al een stuk beter ging. Zowie dacht dat dit te maken kan hebben met het feit dat ik meer mijn plek heb gevonden en daardoor zelfverzekerder over kwam. Ik heb door deze pagina geleerd om op (klein) projectbasis te communiceren, hierbij is het belangrijk om rekening te houden dat iedereen anders denk en daardoor jouw ideeën duidelijk moet kunnen omschrijven.
LinkedIn samenvatting schrijven
Theorie
Het Horecaconcept heeft momenteel nog geen omschrijvende tekst op de linkedIn pagina, om deze reden is ervoor gekozen er een toe te voegen. Doordat LinkedIn pagina’s makkelijk opgepakt worden door google is het interessant om zoekwoorden aan de tekst toe te voegen en op deze manier nieuwe leads te genereren. Een goede manier om zoveel mogelijk uit je tekst te halen is het schrijven via het Pyramide principe (Nicoline, LinkedIn bedrijfspagina, 2019). Hierbij schrijf je oplossingsgericht en krijgt de lezer de belangrijkste informatie als eerste te zien.
Uitwerking
Door de belangrijkste informatie bovenaan te zetten hoeven lezers niet door te klikken om erachter te komen wat Het Horecaconcept doet. De lezer die meer informatie wilt zal overzichtelijk en snel kunnen vinden waar hij naar opzoek is door het gebruik van alinea’s. Door zoekwoorden te gebruiken zal de pagina ook te zien zijn voor mensen die niet direct op Het Horecaconcept zoeken.
Volg de link om de pagina te zien https://www.linkedin.com/company/het-horeca-concept
Tekst
De dikgedrukte woorden zijn zoektermen die via google adwords onderzocht zijn.
Het Horecaconcept is een bedrijf dat zich specialiseert in het realiseren van totale horecaconcepten. Wij nemen de taak van horeca adviesbureau, interieur ontwerper, horeca makelaar en nog veel meer op ons. Wij realiseren jouw facilitaire bedrijfskantine, optimaliseren lopende processen en helpen om jouw restaurant op te starten. Door nauw samen te werken met experts in het vak zorgen wij voor jouw succes en fantastische beleving voor de gasten.
Waar veel bedrijven enkele stappen in het proces op zich nemen, zorgen wij voor het totale concept. Hierdoor wordt het gehele project voor u overzichtelijk en regelen wij het contact met de verschillende partijen. Dit zorgt ervoor dat de indeling van de keuken aansluit op je menukaart en marktonderzoek vertaald wordt tot het perfecte drankje.
Elk bedrijf begint met een idee, wij begrijpen dus dat jij opzoek bent naar iemand die dat idee precies over kan nemen en het naar jouw standaard kan realiseren. Misschien ken je al verschillende partijen waar je samen mee wilt werken of ben je opzoek naar iemand die losse aspecten over neemt.
Voor een vrijblijvend gesprek, volg de link naar onze site.
Evaluatie
Het schrijven van een korte maar omschrijvende tekst bleek lastiger dan gedacht. De brede insteek van het concept maakte het mij lastig om kort toe te lichten wat wij allemaal doen. Daarnaast moesten er zoveel mogelijk zoekwoorden in die aan zouden sluiten bij de tekst. Na wat advies van Zowie om even al mijn oude tekst aan de kant te leggen en opnieuw te beginnen kwam er een betere tekst uit. Na meerdere keren heen en weer gestuurd te zijn naar Zowie en Anouk (vriendin met universiteitsdiploma) zijn we uiteindelijk op de huidige versie gekomen waarbij alle partijen erg tevreden mee zijn.
Mailing
Bij elk bedrijf is de juiste e-mail communicatie van groot belang. Veel communicatie zal via E-mail gaan waarbij het juiste gebruik van groot belang is. Hierbij laat je een stukje professionaliteit zien na potentiële klanten. E-mail is iets wat in elk bedrijf terug komt en daarom belangrijk is om goed te doen. Hieronder laat ik zien de mail altijd aangepast wordt naar de ontvanger.
Theorie
Het schijven van officiële mails is verbonden aan veel regels, deze regels worden meer dan één keer behandeld in de loop van je school carrière en hebben na mijn mening geen verdere uitleg nodig.
In de praktijk is de omgeving en situatie waarin je de mail verstuurd wordt erg belangrijk. Als jij een mail naar je collega stuurt zul je hier minder tijd en energie in stoppen dan wanneer je een mail verstuurd naar een mogelijke klant of je baas en zelfs die baas is anders. Bij Het Horecaconcept zijn we met een klein team waar een informele sfeer heerst, de mails zijn hierdoor ook informeel. In tegenstelling heb ik in mijn eerste jaar stage gelopen bij een formeel groot internationaal bedrijf waarbij je zelfs naar je collega naast je een formele mail opstelde.
Bij Het Horecaconcept heb ik het de eerste week hierover gesproken met Bart en Zowie hoe zij communiceren naar klanten en onderling. Ook zij zeiden dat de setting belangrijk is en zolang je altijd netjes blijft je weinig fout kunt doen. Echter zijn hier ook weer uitzonderingen bij, zo hebben wij twee klanten in België die op een andere en formelere manier communiceren. Bij de verschillende mails hieronder zal het verschil duidelijk worden.
Uitwerking
1 Handtekening
Net als veel bedrijven heb ook ik mijn eigen handtekening onderaan elke mail. Dit scheelt veel tijd en komt professioneler over dan alleen je naam.

2 Informele mail met Zowie
Hieronder is te zien dat de mails kort en krachtig zijn, de aanhef wordt zelfs niet gedaan. De situatie waarin deze mails verstuurd werden maakt veel duidelijk. Zowie was op locatie en ik was bezig met het aanpassen van een pagina die die dag online moest.


Bij onderstaande mail was Zowie ook op locatie, wel wordt mijn naam benoemd en is de tekst een stuk formeler. Door de korte hoeveelheid aan informatie kon er een nettere mail opgesteld worden waarin alles telefonische besproken was.

3 Partners
Deze mail is verstuurd aan Rhodé, een fotograaf waar Het Horecaconcept een samenwerking mee heeft. Deze mail laat mijn eerste contact zien waarbij ik mijzelf voorstel, waarbij ik voor een informele hey heb gekozen omdat de samenwerking met Zowie op informele basis verloopt. In de mail open ik met mijzelf voor te stellen zodat zij weet van wie de mail komt en hoe ik aan haar e-mail kom. De mail is opgesteld na aanleiding van een project dat ik heb opgestart om de over ons pagina uit te breiden, ook was er nog een afspraak waarover ik haar heb moeten informeren. Hierom heb ik ervoor gekozen om de mail koppen te geven die het overzichtelijk maken.

4. Formele mail
Voor het uitgeven van een kookboek met het horecaconcept heb ik onderzoek gedaan naar de kosten en mogelijke partners voor het uitgeven van een boek. De setting van deze mail vraagt om een meer formelere mail. Zo begin ik met beste en noem ik geen naam omdat het een algemeen email adres was. In de mail zelf heb ik een situatie schets gegeven en ben ik geëindigd met een vraag.

Hieronder is een goed voorbeeld van een mail waarbij ik een fout heb gemaakt. In het mail adres stond de naam als ecollier vermeld waardoor ik ervan uit ging dat dit haar naam was. Het bericht is gericht aan hoofd marketeer waarmee Zowie soms samenwerkt voor personeelsfeesten. Het is een formeler bedrijf waarbij zulke fouten dus minder gewaardeerd worden.

Evaluatie
Tijdens mijn stage heb ik de kans gekregen om met veel verschillende mensen contact te hebben. Hierbij heb ik geleerd om te kijken naar de situatie waarin je de mail verstuurd en naar wie. Persoonlijk vond ik het schrijven van de mails het lastigste, vooral om in langere mails duidelijk en overzichtelijk te blijven. Om hier mee om te gaan heb ik advies gevraagd aan Bart en Zowie over het overzichtelijk houden van mails, zij hebben de volgende tips gegeven. Als er meerdere vragen waren moest ik deze apart vermeld. Een andere manier was om met koppen te werken in de mails, om onderwerpen aan te geven, of belangrijke topics te arceren in de tekst.
Maak jouw eigen website met JouwWeb