Marktbewerkingsplan

Doelgroep:

  • Horeca branch/food & beverage/pretparken
  • Online marketing/branding focus
  • Vooral geïnteresseerd in het realiseren van een totaalbeleving.

 

Bij de gekozen doelgroep staat beleving centraal. Tijdens de horecaondernemer/manager opleiding leerde ik hoe belangrijk die beleving is voor de gast. Denk hierbij aan smaak, geur en ambiance. Alles staat met elkaar in verbinding. Ik durf zelf te zeggen dat de horeca draait om verbinden. Om dit voor elkaar te krijgen moet het totaalplaatje kloppen. Waar dit ook perfect wordt gedaan is in themaparken, zoals de Efteling of Disneyland Parijs. Hier stap je een nieuwe wereld in vol beleving en avontuur. Overal is aan gedacht; van de geur in een attractie tot de kleur van de prullenbakken. Dit ga ik ook creëren voor merken doormiddel van het creëren van een merkbeleving. Klanten verbinden met het merk.

 

Jouw boodschap:

“Geen enkele ervaring is voor niks”. Het is deze gedachte die mij motiveert om van elke situatie iets te leren. Door echt te luisteren en door te vragen, zit er een oneindige bron aan kennis en informatie in de mensen om je heen. Deze ervaringen samen creëren de persoon die je vandaag de dag bent.

Door deze ervaringen goed te analyseren, heb ik ontdekt waar mijn interesse ligt. Om dit goed te begrijpen neem ik je mee naar Disneyland Parijs. Waar ik mijn liefde voor beleving heb ontdekt. Wanneer ik samen met mijn vriendin de hoek om loop in het pretpark, vang ik de eerste glimp van een attractie op. Tussen de palmbomen en dichtbegroeide plantsoenen komt een gigantisch fort tevoorschijn. Hoge torens van steen, een piratenvlag wappert in de wind met een enorme scheepsmast ervoor. Wanneer we onder de mast doorlopen, worden we begroet door en piraat die met zijn hoed naar ons knikt. Vervolgens lopen we tussen de bomen door tot een donkere grot, die onder het fort tevoorschijn komt. Wanneer we naar binnen lopen moeten onze ogen wennen aan de duisternis. Na enkele minuten onthult zich het ene naar het andere detail. Lantaarns aan de muur die voor schemering zorgen, houten tonnen en scheepskettingen als railing. Iets verder lopen we langs gevangenissen met skeletten erin en nog veel meer. Achter elke bocht is weer iets nieuws te zien. Tot we de laatste bocht omlopen waar we de eerste glimp van de attractie zelf opvangen. We lopen de grot uit en komen terecht in een jungle waar we via bootjes de attractie ingaan.

Vanaf het moment dat je de attractie kunt zien, word je meegenomen in een beleving waarbij alles op elkaar is afgestemd. Vanaf dat moment wist ik wat ik wilde doen; het creëren van beleving bij merken.

Deze ervaringen zijn verwerkt in mijn persoonlijke profiel. Denk aan de kleuren, die staan voor bepaalde eigenschappen, het koffiekopje, voor horeca en beleving, bladeren, die staan voor de natuur, een plek waar je jezelf kunt zijn en jezelf laat opbloeien en de tekst “Waar kan ik je mee helpen?”, voor mijn behulpzaamheid.

 

Acties:

Actie 1: online-post plaatsen op LinkedIn

Actie 2: zak met koffie opsturen naar een bedrijf waar ik mogelijk wil werken.

Actie 3: google-advertentie inrichten op mijn eigen website met een seo-pagina waarop ik gevonden word door bedrijven die zoeken naar een marketeer.

Actie 1: LinkedIn post plaatsen

Ontwikkelde post

Wil jij een krachtig merk dat aansluit bij jouw doelgroep?

Misschien zijn archetypes dan wel iets voor jou.

 

De twaalf archetypen zijn een variant en hulpmiddel voor het vinden, kiezen en uitdragen van merkpersoonlijkheid (Riezebos, 2015, p. 213). Volgens de wetenschapper Carl Jung heeft de mens een basisbehoefte nodig om concepten en dus merken te begrijpen en te herkennen. Wanneer jij je merk positioneert op basis van archetypes, zorg je er dus voor dat er een sterke herkenning optreedt bij jouw doelgroep. In het model van Carl Jung zijn de twaalf types uitgewerkt die elk linken aan basis motivaties en concepten. Deze archetypes sluiten aan op de achttien eindwaarden van de Rokeach Value Survey (Riezebos, 2015, p. 105). “Men veronderstelt zelfs dat de archetypes dieper liggen dan waarden en daardoor meer zeggingskracht hebben” (Riezebos, 2015, p. 211). Archetypes kunnen dus, net als waarden, helpen bij het maken van keuzes voor een gewenste identiteit en een daaruit afgeleide positionering (Riezebos, 2015, p. 213).

 

Vond je dit nuttig? Een like wordt erg gewaardeerd.

 

Toelichting actie

Over de jaren heen heb ik een goede groep linkedIn connectie verzameld waar veel mogelijke werkgevers tussen zitten. Daarnaast laat LinkedIn post zien aan tweede en derdegraads volgers. Dit wordt versterkt door een like of het delen van mijn post. Omdat de post informatief is, blijkt uit onderzoek dat deze sneller wordt gedeeld. Het onderwerp van de geschreven post zal vooral marketeers gericht op branding aanspreken. Als de post online is gezet pas ik mijn titel aan waarin ik vermeld dat ik opzoek ben naar werk. Onder in de post is een call to action geplaatst om het liken te bevorderen.

Bron: Wimjurg, 2021

Actie 2: Zak koffie opsturen

In het eerste semester heb ik een verpakking voor koffie ontwikkeld met mijn eigen logo. Voor het marktbewerkingsplan heb ik zakken besteld waar mijn eigen ontwerp opgeplakt is. Ook heb ik een nieuwe pagina ontworpen op mijn eigen site. Deze zakken worden naar verschillende bedrijven gestuurd waar ik graag zou willen werken. Door hier een QR-code aan te koppelen, activeer ik mijn doelgroep. Eenmaal op de website ga ik verder in op het koffiethema. In de header van de pagina vinden ze gelijk de informatie die ze hopen te vinden. Namelijk wie de verpakking heeft gestuurd. Vervolgens lezen ze in de titel wat de pagina hen biedt. Een Junior marketeer die werk zoekt. Vervolgens vertel ik meer over mijzelf aan de hand van een verhaal over koffie. Zo pas ik gelijk mijn kennis over storytelling toe, uit jaar drie. 

 

Link naar pagina: https://thijsedelman.jouwweb.nl/jaar-4/afstudeerstage/junior-marketeer

 

Om mijn product te testen, heb ik mijn verpakking met koffie naar mijn oude stagebegeleider gestuurd. Mijn oude stagebegeleider Zowie Tak is eigenaar van Het Horecaconcept en ontwikkeld en implementeert volledige horecaconcepten of begeleid horeca-eigenaren in een nieuw en verbeterd concept. Hij behoord dus precies in de doelgroep die ik wil bereiken. Voor het sturen van de verpakking is Zowie niet op de hoogte gebracht. Hieronder zijn feedback op mijn verpakking.

 

Zowie Tak:

Wat een leuk en creatief idee om jezelf onder de aandacht te brengen. Vooral het koffiethema wat je weer in je tekst hebt verwerkt vind ik erg sterk. Na het krijgen van je verpakking zou ik wel benieuwd zijn naar wie het heeft verstuurd. Misschien nog twee kleine puntjes, misschien kun je de voorkant en QR-code beter vastlijmen dan met plakband vastmaken. Ik denk dat, dat er net iets beter uitziet. Wat misschien ook nog leuk was geweest, was om jezelf kort te omschrijven aan de hand van de bonen die in de verpakking zitten.

Actie 3: Google-advertentie inrichten

Voor deze actie heb ik mijn leerdoel ‘het opzetten van advertenties’ gekoppeld aan mijn marktbewerkingsplan. Door het opzetten van advertenties kan ik gericht zichtbaar worden bij de doelgroep. Zo heb ik de straal ingesteld tot waar ik zichtbaar wil zijn met mijn advertentie. Ook heb ik gebruik gemaakt van exacte zoekwoorden. In de omschrijving staan mijn interesses voor branding en beleving vermeld. De advertentie is ingesteld op mijn eigen ontworpen landingspagina. Dit is dezelfde als bij de koffieverpakking. Hier kunnen de lezers mijn C.V. vinden en mijn contactgegevens inzien. Met het opzetten van de advertentie laat ik mijn skills op SEA gebied zien. 

 

De SEA expert van 100 en Postads is Robert. Vanuit zijn tips en expertise heb ik de advertentie opgezet en ook van Robert heb ik feedback gevraagd over de advertentie. Hieronder de feedback op mijn advertentie.

 

Robert:

De advertenties zien er goed uit. Ik kan zien dat je mijn advies hebt overgenomen door exacte zoekwoorden te gebruiken. Hier heb ik nog wel een tip over, misschien is het handig om ook breede zoekwoorden toe te passen.