Stage ervaringen 1
De eerste vier weken zijn voorbijgevlogen. Waar de eerste week nog spannend was begon ik in de tweede week al een stuk meer mijzelf te zijn. Ook heb ik gelijk de voordelen van een klein bedrijf ervaren waarbij ik de eerste dag meteen met een gesprek mee heb gemogen. Hier was de accountmanager bij van Het Horecaconcept waardoor ik gelijk kon kijken of mijn sales kennis van school kon herkennen in het gesprek. Het viel mij op dat de klant veel aan het woord was waarbij Bart de accountmanager gerichte vragen stelde. Het viel mij vooral op dat alles heel soepel ging, hij hoefde niet na te denken over wat hij wilde zeggen. Op deze manier kwam Bart professioneel over maar ook casual door de omgang en setting. Later die week zijn we begonnen met het uitwerken van een plan, om een concept voor 995 euro te verkopen. Tijdens dit proces ben ik, net zoals op school, eerst deskresearch gaan doen om te achterhalen wat een Landingspagina is en wat een pagina succesvol maakt. Vervolgens heb ik mijn Ideeën met Zowie gedeeld en overlegd hoe het proces eruit ging zien. De pagina en bijbehorende post moest door een extern bedrijf online gezet worden maar ik moest de tekst, indeling en afbeeldingen aanleveren met een bijbehorende briefing die tijdens een vergadering besproken zou worden. Voor het schrijven van de tekst is er overlegd met een externe schrijfster die teksten voor Coolblue schrijft. In dit proces heb ik initiatief genomen door contact te leggen met de verschillende partijen en dit contact te onderhouden. In het bedrijfsleven heb ik geleerd om op tijd contact te leggen en op tijd vragen te stellen omdat het vaak 1 dag kan duren voordat je een reactie terug kunt verwachten.
Tijdens het gehele proces was Zowie erg vrij en zolang ik kon onderbouwen waarom ik iets had gedaan, vond hij het goed. Dit heeft mij geleerd om te kijken naar hoe ik het zou doen, en niet te proberen om het zo te doen als dat iemand anders zou willen. Aan het einde van de week nemen we de week even door om zo niet voor verassingen te komen staan.
Stage ervaringen 2
We zijn nu echt begonnen. Ik heb een promotie video opname mee mogen maken van Anouk Anink styling. Hierbij hebben wij de foodstyling voor onze rekening genomen waarbij er overlegd is met verschillende partijen zoals cameraman, Anouk zelf en de locatie. Zo heb ik goed laten zien dat ik goed kan samenwerken door met verschillende partijen op locatie te overleggen. Hier heb ik verschillende foto’s voor de sociale media mogen schieten en filmen, hierbij was het lastig om je eigen taken uit te voeren en gelijke tijd de fotosoot niet te verstoren. De volgende keer ga ik proberen om tijdens de overleg pauzes de beelden te maken voor achter de schermen.
Later die week heb ik een korte presentatie mogen geven aan een potentiele klant, over wat wij doen en hoe wij hem kunnen helpen in zijn proces van het opstarten van een nieuw restaurant. Hierbij heb ik inlevingsvermogen laten zien door tijdens de presentatie in te gaan op zijn behoeftes op basis van vorige gesprekken. Volgens Omar (waar ik voor heb gepresenteerd) was de presentatie een duidelijk verhaal. Na de laatste persconferentie heeft de horeca te horen gekregen dat het dicht moest. Dit in combinatie met het aflopen van twee projecten is de verkoop van concepten helaas afgenomen. Echter heeft ons dit de mogelijkheid gegeven om te focussen op het optimaliseren van de website en sociale mediakanalen. Juist door nu wendbaar te zijn zullen we straks klaar zijn als er weer nieuwe opdrachten binnen komen. Dit geeft mijn inzicht in hoe een bedrijf werkt en moet schakelen om te blijven overleven, je moet juist kijken naar wat wel kan en niet blijven hangen in wat niet kan. Hierbij was het herschrijven van de conceptpagina een hoogtepunt, op mijn advies is de tekst aangepast en meer informatie verschaft. Hierdoor heb ik mijn communicatie skills laten zien door een omschrijvende en pakkende tekst te schrijven. Zowie was erg te spreken over de tekstopbouw en duidelijke uitleg van wat wij doen. Het laatste hoogtepunt vond plaats na het geven van een pitch over een eigen kookboek. Zoals het er nu uit ziet gaat het Horecaconcept een kookboek schrijven en ontwikkelen in samenwerking met het BBQ Experience Centrum. Door de slechte voorspelling voor de horeca moet er geschakeld worden tussen werkzaamheden en heb je tegenwoordig meerdere taken in een klein bedrijf.
Stage ervaringen 3
Doordat ook deze maand de restaurants nog gesloten blijven was het rustiger dan de afgelopen twee maanden met opdrachten, dit betekend niet dat er bij Het horecaconcept stil wordt gezeten. Juist niet, er is begonnen aan het schrijven van een bbq kookboek in samenwerking met het BBQ experience centrum in Roosendaal. In zulke tijden moet je als eigenaar wendbaar zijn waarbij je werknemers zich aan moeten passen aan andere werkzaamheden dan normaal. Het is voor mij minder leuk omdat we nu veel vaker op het kantoor aanwezig zijn en minder op locatie zelf. Daar en tegen geeft het boek mij de kans om een kijkje te nemen in de wereld van kookboeken. Bij dit proces neemt Het horecaconcept de uitwerking van het boek voor zijn rekening met de informatie van het BBQ experience centrum. Het was onze taak om uit te zoeken wat er allemaal bij komt kijken en hoe het uitgeven van een boek eigenlijk werkt. Hiervoor heb ik eerst online onderzoek gedaan, waarna ik voor vragen, zoals prijsopgave en onduidelijkheden, contact heb gelegd met verschillende expert, uitgevers en het CBS zelf. Deze manier van werken komt veelvoudig terug in de lessen van school.
Nadat ik deze informatie heb verzameld heb ik initiatief getoond door alles in een korte maar overzichtelijke presentatie te verwerken die ik vervolgens kon presenteren aan mijn stagebegeleider.
Deze was erg blij met de manier waarop ik zelfstandigheid heb laten zien.
Ook in deze rustigere periode is het belangrijk om als ondernemer vooruit te blijven kijken. Zo is er deze maand veel tijd gestopt in het leggen van nieuwe contacten en samenwerkingen die in de toekomst kunnen helpen. Doordat Zowie soms een catering verzorgd zijn we langsgegaan bij een bedrijf wat spullen verhuurd. Zelf heb ik 3 jaar lang bij een grote cateraar gewerkt. Ik was mijzelf bewust van de omgeving en mijn kennis hierover en heb deze kennis gebruik om actiever deel te nemen in het gesprek, door mijn kennis en ervaring te gebruiken om kritische vragen te stellen ben ik ondernemend geweest.
Ook hebben we het eerste feedbackmoment gehad van de stage
Stage reflectie 1
Als ik naar mijn formulier kijk kan ik trots zijn, het is dus belangrijk om zo door te gaan. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten, zo is zelfvertrouwen een terugkerende factor en de combinatie tussen schoolwerk en stagewerk wat lastiger. Ik kan mijzelf goed vinden in de feedback, Zo ben ik met Pl ook bezig met zelfvertrouwen wat al steeds beter gaat. Ik probeer hier actief mee bezig te zijn en in mijzelf te geloven. Hierbij helpt Zowie mij altijd goed door complimenten te geven en mijn mening serieus te nemen. Dit werkt motiverender dan te weten dat er toch niks met je ideeën gedaan wordt. Daarnaast moet ik buiten actieonderzoek actiever delen hoe ik bijv. met PL bezig ben. Als ik het tweede blok hierop focus zal de beoordeling nog beter worden.
Stage-ervaring 4
Ondanks dat de horeca nog steeds dicht is hebben we opdracht gekregen voor het ontwikkelen van een stamppot bezorgservice. Hiervoor heb ik initiatief getoond door de conceptpresentatie op me te nemen. Hierbij heb ik samen met Zowie het concept besproken en uitgewerkt waarna ik alles in een presentatie heb gewerkt. Na de eerste presentatie zijn er op basis van vragen en opmerkingen aanpassingen gedaan aan de presentatie. Hierdoor heb ik inlevingsvermogen laten zien. Net als bij schoolprojecten werk je een project uit op basis van feedback van de opdrachtgever. Hierbij is het belangrijk dat je hem in het gehele proces meeneemt. Na de aanpassingen is de presentatie opnieuw doorgestuurd. De conceptpresentatie is vervolgens gehouden voor de NS aangezien het concept goed zou passen binnen deze branche. Na aanleiding van deze presentatie zijn er wederom aanpassingen besproken die weer uitgewerkt zijn, hierbij is het nummer van een NS-medewerker die verantwoordelijk is voor alle horeca op alle NS-locaties gegeven. Na een telefonisch gesprek is besproken om de presentatie voor haar te presenteren. Omdat spelling niet mij sterkste punt is heb ik besloten om de presentatie na te laten kijken. Hierdoor heb ik laten zien dat ik de situatie kan inschatten. Van de presentatie zijn veel positieve berichten afgekomen, zo vond Jeroen en een compagnon hem erg mooi en door de sterke visuals van de presentatie.
Verder zijn de social post gewoon doorgegaan waarbij ik zelf voorstellen doe over de content die geplaatst wordt. Daarnaast houd ik mij ook bezig met de landingspagina’s die worden geschreven. Hierbij schrijf ik zelf de teksten en deze pas ik deze aan met Zowie en soms met Cristel van Coolbleu.
Stage reflectie 2
Als ik de nieuwe reflectie vergelijk met de de vorige is er zeker vooruitgang te zien. De feedback is vooral terug te zien in de omgang met grotere groepen. Waarbij mijn zelfvertrouwen 1 op 1 sterk gegroeid is volgens Zowie is die in groepen minder goed te zien. Het valt nu meer op, juist doordat ik 1 op 1 zekerder ben geworden. In groepen ben ik afwachtend en terughoudend. Dit is gelijk de grootste tip van Zowie aan mij, dat ik hieraan ga werken. In grotere bedrijven is hij bang dat ik hierdoor de zondebok wordt. Het grootste compliment is de kwaliteit van het geleverde werkt. In bijzonder de presentaties die ik heb gemaakt voor het stamppot concept voor de NS opdracht die veel indruk heeft gemaakt.
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen,
Het Horecaconcept is een klein bedrijf met een kantoor in huis en dat gevestigd is in Breda. Voor dit onderzoek is het daarom niet relevant om te gaan kijken naar wat Zowie thuis doet aan MVO. Het werk van Het Horecaconcept bestaat uit het verlenen van een dienst. Het ontwerpen, ontwikkelen en uitwerken van nieuwe horeca concepten. Hierbij heeft het bedrijf een adviserende en uitvoerende taak. Er is daarom in dit geval gekozen om bij andere adviesbureaus te gaan kijken wat zij met MVO doen. Vervolgens wordt er gekeken naar restaurants en hun blik op MVO ondernemen.
Horeca Adviesbureaus,
Na online gezocht te hebben naar adviesbureau en wat zij met MVO doen heb ik het volgende ontdekt. Er wordt erg veel gesproken over MVO en hoe restaurants dit kunnen implementeren. Hierbij is de kerngedachte altijd dat je geld kunt besparen met MVO. Verschillende adviesbureaus hebben relatief vaak dezelfde basis aanpassingen die een restaurant makkelijk zelf kan doen, denk hierbij aan het vervangen van lampen naar ledlampen en besparende wc ophangen. De teksten gaan altijd over de p van profit omdat dit is wat ondernemers belangrijk vinden. MVO gaat echter verder dan dat en hier spelen deze bedrijven goed op in met gepersonaliseerd advies voor jouw horeca zaak.
Tijdens een eerder onderzoek van C.V. ben ik met mijn groepje langs restaurant gegaan om te kijken of zij verantwoord willen ondernemen en hoe zij dit momenteel al doen. Hieruit zijn twee redenen gekomen die een ondernemer aansporen om MVO te ondernemen. Reden 1 is het besparen van geld, uiteindelijk draait het hier om in de horeca doordat winstmarges vaak al klein zijn. De tweede reden was dat het bij hun concept moest passen. De doelgroep bepaald in zekere mate de manier waarop je dit naar buiten brengt en hoe belangrijk je het als ondernemer vindt.
Restaurants,
De hierboven benoemde bevindingen zijn tijdens mijn stage bevestigd. Zo heb ik met mijn stagebegeleider overlegd hoe belangrijk restaurants MVO vinden en wat zij daar belangrijk aan vinden.
Tijdens de meeste projecten draait MVO om profit, dus zoveel mogelijk besparen waardoor je meer winst over hout. Vervolgens wordt er naar het concept gekeken.
Een voorbeeld hiervan is het stamppot bezorg restaurant wat wij tijdens de corona crisis mee helpen opstarten. De vraag vanuit de klant was een stampot bezorg waarbij boer en milieu vooraan staan. Hierbij is planet en hoe hier mee omgegaan wordt belangrijk en wordt er gekeken hoe dit actief in het concept verwerkt kan worden. Denk dan aan de website, uitstraling, marketing gerichte content, betaalbare en gezonde afhaal in plaats van duur en vet.
Er is dus wel degelijk veel vraag en aanbod in de markt, dit komt onder anderen door de vraag vanuit de consument. Die vinden het steeds belangrijker waar een bedrijf voor staat en niet alleen of het eten lekker is.
De laatste pijler van MVO is people, Dit gaat over de medewerkers. Hier zien we helaas nog weinig van terug bij de verschillende adviesbureaus en in de praktijk.
Het is algemeen bekend dat de horeca hard werken is voor weinig geld, het is een vak waar je passie voor nodig hebt, je moet het leuk vinden om je gast een topavond te bezorgen. Helaas worden er in Nederland erg veel studenten gebruikt omdat zij goedkoop zijn en het niet erg vinden om in het weekend te werken. Helaas is dit ook te zien aan de standaard van de bediening in Nederland. Na mijn eigen 10 jaar horecaervaring durf ik te zeggen dat de combinatie van lange uren, hardt werken en lage loon hier geen goed aan doet. Als je dan ook geen waardering krijgt voor je harde werk maakt dat het er niet beter op. Dit zorgt ervoor dat er een serieus tekort is aan restaurant personeel.
Het Horecaconcept,
Momenteel wordt MVO nog niet specifiek toegelicht op de website van het horecaconcept. Wel wordt er een diens aangeboden waarbij er gekeken wordt naar je huidige proces in de keuken om deze te optimaliseren. Hierbij ga je, net als bij MVO, besparende maatregelen toepassen om meer geld te besparen en tegelijkertijd en hogere winstmarge te creëren.
De vraag vanuit de klant staat altijd voorop, als deze milieu belangrijk vindt zal dit altijd opgenomen worden in het concept. Als een klant er niks mee te maken wil hebben zal Het Horecaconcept dit ook niet toevoegen in het concept, wel zullen besparende maatregelen genomen worden die geld opleveren. Deze worden alleen geen MVO genoemd.
Conclusie
Er is voldoende vraag en aanbod naar MVO, hierbij staat winst (profit) voorop, uitstraling (planet) tweede en medewerkers (People) laatste. De laatste pijler mag nog meer aandacht krijgen.
Advies
De eerste twee pijlers, profit en planet worden al goed verwerkt in het bedrijf waarbij er voldoende vraag is vanuit klanten, de laatste pijler verdiend meer aandacht. Momenteel is er een tekort aan restaurant personeel, door in te spelen op people en een beter omgeving te creëren zullen medewerkers langer blijven en eerder voor jou willen werken. Dit resulteert in een betere service naar je gasten wat meer fooi oplevert.
Maak jouw eigen website met JouwWeb