Leerdoel 1: Schrijven

Het kunnen schrijven in een actieve schrijfstijl, zonder spelfouten.

  • Spelling
    • Basisregels herhalen en oefenen
  • Schrijven
    • Leren over verschillende schrijfstijlen en de toepassing daarvan.
    • Eigen actieve schrijfstijl ontwikkelen en oefenen.

Schrijven en spelling is iets waar ik al mijn hele leven moeite mee heb. Dit komt gedeeltelijk door mijn dyslexie en gedeeltelijk door mijzelf. Al vanaf het begin heb ik moeite gehad met het leren van de spellingregels en de toepassing hiervan. Wanneer ik de regels voor langere tijd niet meer gebruikte, vergat ik deze. Tijdens mijn Mbo-opleiding werd er weinig aandacht besteed aan correcte spelling en zinsopbouw. Dit resulteerde in een gebrek aan kennis over de spellingsregels die ik door mijn dyslexie wel nodig had. Waar anderen zien dat een bepaalde spelling niet klopt, zie ik dit niet.

In jaar drie ben ik begonnen met het ophalen van de spellingsregels, helaas heeft dit niet tot de gewenste resultaten geleid. De regels waren duidelijk in een afgebakende omgeving maar niet tijdens het schrijven van teksten. Om de spellingsregels toe te passen tijdens het schrijven van teksten moet ik ze eigen maken.

Om mijn huidige kennis en voortgang te kunnen meten heb ik op alle onderdelen van de Nederlandse spelling een 0-meting gemaakt. Vanuit daar ben ik, afhankelijk van het onderdeel, verschillende acties uit gaan voeren.

Acties

 

Toelichting acties

  • Nul-/ eindmeting

Voor mijn eerste actie ben ik begonnen met het uitvoeren van een 0-meting. Op deze manier heb ik een duidelijke start en weet ik op welke onderdelen ik moet focussen. Om deze test uit te voeren is de Nederlandse spellingstest gebruikt (Nederlandse taaltest, 2021). De test bestaat uit 20 vragen waarbij de scoren een indicatie geeft van je niveau. De test is succesvol wanneer het Hbo-niveau behaald is. Op de volgende 5 onderwerpen beschik ik nog niet over het juiste niveau: werkwoordspelling, algemene spelling, zinsopbouw/ stijl, grammaticale zinsontleding en grammaticale woordbenoeming.

 

  • Beter Spellen app

In jaar 3 was mijn grootste struikelblok de hoeveelheid regels. Wanneer er 1 onderdeel getoetst werd kon ik focussen op die specifieke regels. Helaas vergat ik die regels en uitzonderingen relatief snel. Dit kwam doordat ik de regels nog niet goed genoeg begreep, met als resultaat dat ze niet eigen gemaakt konden worden.

Met de Beter Spellen app staan er dagelijks 5 vragen klaar met elke dag nieuwe spellingsregels erin verwerkt. In de app kies je voor één van de drie niveaus: F1, F2 of F3. Hierbij is F1 het makkelijkste en F3 het moeilijkst. Ik heb ervoor gekozen om alle 3 de niveaus dagelijks te toetsen. Elk niveau heeft hierbinnen zijn eigen onderwerpen waarop gefocust wordt. Wanneer je de vragen zijn ingevuld krijg je de antwoorden met een korte uitleg over de toegepaste regels. Mocht dit niet duidelijk zijn, kan er doorgeklikt worden naar een uitgebreide uitleg met voorbeelden. Op deze manier hoop ik de regels echt te leren begrijpen en daardoor eigen te maken.

 

  • Oefenen spellingsregels

Na het afnemen van de 0-meting (Nederlandse taaltest,2021) ben ik per onderwerp begonnen met het verzamelen van informatie. Om een voorbeeld te geven, voor de algemene spellingsregels ben ik naar de website Bijspijkerennederlands.nl gegaan. Aan de hand van een serie filmpjes werd er op een overzichtelijke manier uitleg gegeven over de algemene Nederlandse regels. Denk aan onderwerpen zoal, wanneer je een tussen n gebruikt of wanner je woorden los of vast schrijft. Veel website maken gebruik van ingewikkelde vaktermen die lastig te begrijpen zijn, laat staan onthouden. Ik kwam er al snel achter dat de “kinderwebsites” de overzichtelijkste uitleg hadden. Na lang zoeken heb ik een aantal websites gevonden die overzichtelijke en duidelijke informatie verschaffen. Deze kan ik in de toekomst blijven gebruiken om mijn Nederlands te blijven verbeteren.

Tijdens het uitwerken van projecten ben ik bewuster gaan letten op mijn spelling. Door het oefenen van de regels heb ik geleerd om mogelijke fouten te identificeren. Vervolgens zocht ik de regels op om de juiste schrijfwijze toe te passen. Wanneer ik er zelf niet aan uit kwam heb ik de hulp gevraagd aan mijn vriendin. Zij kon bevestigen of het woord correct gespeld was of niet. Door op deze manier met spelling bezig te zijn hoop ik de regels zonder na te denken, toe te kunnen passen. De regels moeten een automatisme worden.

 

  • Schrijfstijl verbeteren

Een onderdeel van de spellingstest is zinsopbouw/schrijfstijl. In het derde jaar begon ik met deze activiteit door te zoeken naar manieren om mijn schrijfstijl te verbeteren. De grootste verbetering komt van het aannemen van een actieve schrijfstijl, het vermijden van woorden zoals kunnen en het schrijven van kortere zinnen. Deze test gaat over de juiste samenstelling van zinnen, positieve of negatieve verwijzingen, etc. Uit de eindmeting blijkt dat dit onderdeel nog niet het verwachte niveau heeft bereikt. Het is moeilijk om specifieke suggesties met uitleg te vinden. Veel informatie gaat over het construeren van de juiste tekst, niet over het gebruik van de juiste woorden op de juiste plaatsen. Cambiumnet biedt veel oefeningen, maar ook deze oefeningen zijn moeilijk in één zin toe te passen. Om mijn doel te bereiken overweeg ik om een ​​betaalde schrijfcursus te volgen. Hiermee kan ik de juiste marketingteksten en merkuitingen formuleren.

 

Reflectie

Op basis van de uiteindelijke meetresultaten kan ik concluderen dat, op 1 onderwerp na, mijn spellingsdoelen zijn behaald. De module zinsopbouw/schrijfstijl heb ik als enigste niet behaald. Hiervoor zal ik de mogelijkheden voor een betaalde cursus bekijken. Tegelijkertijd blijf ik mijn zinnen kritisch lezen en vraag ik mijn stagebegeleider of omgeving om hulp.

Ondanks dat mijn spelling volgens de toets op Hbo-niveau is, staan ​​er toch fouten in mijn teksten. Ik moet dus beter letten op de regels tijdens het typen. De regels zijn nog niet vanzelfsprekend waardoor er fouten in de tekst terecht komen. Daarnaast heb ik in het derde blok gemerkt dat herhaling erg belangrijk is om de regels makkelijk toe te passen. Als oplossing zal ik de applicatie "Beter Spellen" blijven gebruiken, om mijn kennis verder te verbeteren en te beheersen. Wat betreft het schrijven van teksten, ik moet ze goed blijven controleren op fouten. Ook hiervoor zal ik hulp moeten zoeken bij naasten.

 

Feedback

De feedback op mijn leerdoel is gegeven door mijn groepsgenoten tijdens een collectief gesprek.

De overeenkomende feedback was:

  • Wij blijven nog spellingsfouten vinden in de teksten van Thijs. Echter is dit een stuk minder dan in jaar 3 toen wij ook met Thijs hebben gewerkt.
  • De zinsopbouw is ook nog niet altijd 100% maar ook hier zien wij een stijgende lijn. Vooral in de lengte van de zinnen zien wij een verbetering. Alleen lopen ze soms nog niet helemaal lekker.
  • Vooral als Thijs de tekst nog een keer kritische controleert haalt hij er zelf nog veel slordigheidfouten uit. Ons advies is daarom ook om straks tijdens je stage goed de tekst te controleren. En dan het liefst een paar dagen nadat je het getypt hebt.

 

Bewijslast